ČLÁNKY
DEVIN TOWNSEND "Richard Wágner heavy metalu"
Devin Garrett Townsend se narodil 5. května 1972 v New Westminsteru v britské Kolumbii, Kanada. Hudebně se v průběhu let vyvinul ve zcela ambivalentní osobnost, která je schopna v podstatě čehokoliv. Absolutního a mega brutálního post industriálního výplachu, vysoce strukturovaného, emocionálně košatého progresivního rocku a nebo ambientně tanečního happeningu, nic z toho není pro Townsenda žádný problém. Jeho pozornost se v poslední době obrací dokonce i k filmové či muzikálové hudbě a můžete si být jisti, že i v tomto případě to nebude nic tuctového, všedního, ani konvenčního. Jeho schopnost skládat originální hudbu se zdá být neomezená, ničím neohraničená, snad jen sebou samým a svou vlastní nejistou či slabostí. Zatím se ale nezdá, že by Devin zakolísal, neboť každý jeho další počin je rozhodným krokem vpřed.
Po krátkém intermezzu ve FRONT LINE ASSEMBLY (účast na dvou albech a jednom turné), jamování s Jasonem Newstedem (METALLICA, VOIVOD, ECHOBRAIN) a ročním působení v anglických THE WILDHEARTS, si jej všimnul kytarový mesiáš Steve Vai a coby 19 letého mladíčka ho přibral do party na své album "Sex and Religion", na kterém se mladý Devin předvedl coby výtečný kytarista a zpěvák. Následné celosvětové turné pro něj bylo jistě úžasným zážitkem a obrovskou životní zkušeností, jeho vlastní umělecké cíle a ambice však byly zcela jiné. V roce 1995 vyrukoval Devin s vlastním "bandem" nazvaným STRAPPING YOUNG LAD, ve složení Devin Townsend zpěv, kytara a programování, Adrian White bicí a Jed Simon kytara. Debutové album "Heavy As A Really Heavy Thing" přineslo zuřivou změť industriálního rachocení, brutální elektroniky a metalových riffů a pořádně zacloumalo metalovým undergroundem. Jeho následovníkem se stalo album "City" z roku 1997, které vzniklo v Los Angeles, kde v té době Devin bydlel. Tohle město jej podle jeho vlastních slov přivádělo téměř k šílenství a ten pocit přenesl i na desku. Geniální koktejl death, black, thrash metalu, zborcený elektro-indiustriálním hlukem a invenčním progresivní rockem. Obě desky kapele vydobyly téměř kultovní status a potvrdily jejich přední postavení v nově nastupující metalové generaci, která si rozhodně nebere servítky a nehodlá se nechat svazovat žádnými žánrovými či stylovými mantinely. Na tomto albu se také ustálila sestava S.Y.L., která beze změn vydržela až dodnes, tzn. bubeník Gene Hoglan (DARK ANGEL, ex DEATH, ex TESTAMENT) baskytarista Byron Stroud (ex CAUSTIC THOUGHT, nyní též FEAR FACTORY) a kytarista Jed Simon. Na natáčení druhého alba se podílel i zvukový inženýr Daniel Bergstrand (IN FLAMES, MESHUGGAH), který Devinovi pomohl vyprofilovat charakteristický zvuk S.Y.L. Na jaře toho roku vyráží kapela společně s ENTOMBED, CROWBAR a OBITUARY na evropskou šňůru nazvanou Full Of Hate European Tour, na níž pak navázalo americké turné se STUCK MOJO a TESTAMENT. V roce 1998 bylo jejich koncertní úsilí zdokumentováno na "živém" albu "No Sleep Till Bedtime", jehož název evidentně parafrázuje slavný "živák" MOTORHEAD. Najdete na něm sestřih dvou koncertů z australského Melbourne v nadstandardní zvukové kvalitě, pouze s drobnými studiovými dodělávkami. Odehrané skladby poskytují průřez jejich dosavadní hudební dráhou a jako bonus obdržíte 2 dosud nevydané skladby, jež vznikly mezi první a druhou deskou. Takové pracovní vypětí si však vyžádalo svou daň a kapela koncem 90. let přerušuje na čas svou činnost. Na však Devin Townsend.
Individualita jednotlivce
V jeho hlavě každou mikro sekundu vybuchují
gejzíry a erupce tvůrčího zanícení, jež plodí
stále nové a nové hudební nápady, které prostě
musely někudy ven. A tak se už v roce 1997
objevil projekt OCEAN MACHINE, jehož výsledkem
bylo album "Biomech". Velmi osobní
projekt, složený z poloviny ze starších věcí
které už nějaký čas ležely Devinovi v šuplíku,
druhou polovinu pak tvoří zbrusu nové skladby.
Na počátku nahrávání uvažoval nad tím, jestli
má tento projekt realizovat sám a nebo se
obrátit i na nějaké další muzikanty. Nakonec
se rozhodl oslovit rytmický tandem Martyho
Chapmana (bicí) a Johna Hardera (basa). Hlavním
tématem alba se stala voda, oceán a většina
skladeb má jeho rozlehlost a prostor. Konkrétní
zvuky moře a křičení racků jsou zde spojeny
s odkazy na art rockové velikány progresivního
rocku 70. let, jako např. RUSH, GENESIS a
nebo PINK FLOYD. K slyšení jsou zde typické
Frippovsky protahované kytarové plochy, jindy
zase mohutné kytarové riffování a la METALLICA.
Nadšená, vzletná kompoziční košatost a hodně
pozitivních vibrací tvoří dohromady novodobý
art rock blížícího se konce milénia. V podstatě
popové melodie zpívá Devin uvolněným, nebývale
čistým a výrazově bohatým vokálem, který má
překvapivě mnoho poloh a fanoušci S.Y.L. jen
nevěřícně zírali na to, jak neobyčejně krásné
melodie dokáže ten zuřivý maniak napsat. Na
koncertech pak hráli skladby z OCEAN MACHINE
muzikanti ze SYL. V tom samém roce též zakládá
Devin po špatných zkušenostech s hudebními
vydavatelstvími svůj vlastní label HEVY DEVY
REC. "Důvodem bylo to, že tě hudební
průmysl může kdykoliv ohnout přes židli a
vyjebat ti prdel až chcípneš! Ale to se ti
musí stát aspoň 3x, než můžeš začít pomýšlet
na vydávání desek". Jed Simon a Byron
Stroud v té době spustili svůj vlastní projekt
ZIMMER´S HOLE, se kterým vydali v roce 1997
album "Bound By Fire", jež produkoval
(kdo jiný než) Devin Townsend. Druhé album
této formace "Legions Of Fire" pak
vyšlo v roce 2001, opět v Townsendově produkci.
Gene Hoglan mezitím nadrtil s TESTAMENT album
"Demonic" a spolupracoval s kapelami
PUNCHDRUNK, OLD MAN´S CHILD a mnoha dalšími.
Muka dospělosti
Ihned po dokončení alba "Biomech"
se Devin vrhnul na další projekt nazvaný "Infinity",
jehož všechny skladby vznikly v průběhu roku
1997. Hudebně je to velmi rozmanitá záležitost,
spojující do jednoho celku rock, jazz, metal
a dokonce i filmovou a muzikálovou hudbu.
Devin se tentokrát rozhodl udělat si všechno
sám a tak nejenom že nahrál skoro všechny
nástroje, zkomponoval všechny písně, ale také
desku produkoval, dělal zvukaře a pracoval
na grafice obalu. Nechal pouze Gene Hoglana
nahrát bicí, ve 2 skladbách se objevil basák
Christian Olde Wolbers (FEAR FACTORY) a v
písni "Christeen" přispěli svými
hlasy jeho otec, matka i sestra. Celé mu to
zabralo více jak rok života a Devin během
té doby prakticky ve studiu bydlel, jedl i
spal. Na obalu desky je nahý, protože podle
jeho vlastních slov jej toto album ukázalo
v celé jeho umělecké nahotě, dal do něj vše
a nemá se za co stydět. "Toto album změnilo
můj život a pomohlo mi dospět, což symbolizuje
motýl na zadní straně bookletu", říká
Devin. Jenže takové vypětí nezůstalo bez následků,
jeho mozek takový nápor nevydržel a následovala
hospitalizace na psychiatrické léčebně, kde
mu diagnostikovali maniodepresivní psychózu.
Po krátké rekonvalescenci se Devin ale zase
vrací k práci a dává dohromady další sólový
projekt nazvaný "Physicist", což
měla být původně taková "technická, abstraktní
muzika, inspirovaná filmem Matrix (tím první
pochopitelně), něco mezi RUSH a VOIVOD."
Stejná sestava jako u S.Y.L. zde tentokrát
stvořila něco, co zní jako kombinace SPICE
GIRLS a black metalu. Sám Townsend o tom mluví
jako o speed metal popu. Velmi tvrdá a současně
velmi syntetická nahrávka. Všechny nástroje
i zpěv byly později ve studiu upraveny počítačem,
čímž získal Devin velmi "umělý"
zvuk. Další Devinův projekt "Terria"
měl být naproti tomu být mnohem organičtější
a přirozenější. Nese společné znaky s OCEAN
MACHINE a na rozdíl od tématu vody je založen
na elementu země. Album natočil Townsend v
sestavě Jaime Meyer-klávesy, Craig McFarland-basa
a Gene Hogland-bicí. Majestátní dravá bestie,
která ale umí i něžně příst, jako nějaký hodný
domácí mazlíček. Epická monumentálnost PINK
FLOYD versus industriální elektronická dravost
NINE INCH NAILS. V porovnání s ostatními jeho
projekty, odpočinková nahrávka, ale pouze
na první pohled. Nabízí totiž tolik potemnělých
zákoutí a tolik vrstev k odkrývání, že vám
to zabere dlouhé týdny, či dokonce měsíce,
než se dostanete na její podstatu. Zatím posledním
Devinovým dítkem mimo S.Y.L. se stalo album
"Accelerate Evolution", realizované
pod hlavičkou THE DEVIN TOWNSEND BAND. Sestavu
tvoří Mike Young-basa, Dave Young-klávesy,
Brian Waddell-kytara, Ryan Vanpoederooyen-bicí
a záměrem tentokrát bylo najít a zviditelnit
muzikanty, kteří ještě nejsou na hudební scéně
tak známí. Album charakterizují dynamické
hudební obrazy, velmi emocionální a vysoce
strukturované, skladatelsky rozmanité a zvukově
osobité, volně navazující na projekt OCEAN
MACHINE, "Infinity" a nebo "Terria".
Hlavní důraz je zde kladen na souznění melodií
a harmonií s dynamickým spodkem a přestože
jsou všechny skladby výrazně melodické, jsou
v každém okamžiku maximálně intenzivní a v
žádném případě se nejedná o nějaké nezáživné
cajdáky. V mých očích je právě taková hudba
skutečným progresivním rockem a ne ty už 100x
omleté slátaniny, které se za něj dnes vydávají.
Absolutně osobitá hudba s vlastním názorem,
nabitá živelnou energií a skutečnými pocity.
A pokud už je potřeba hledat inspiraci někde
jinde, vezme si Devin to co potřebuje a následně
to přetaví v bezedném kotli vlastní imaginace
na svébytný tvar, který postrádá jakékoliv
srovnání. "Accelerate Evolution"
je skutečně úžasné album, jehož speciální
edice obsahuje i druhé cd, na které jsou 3
rytmicko-ambientní kompozice, což je vlastně
výsledek Devinova domácího cvičení, když se
pokoušel zvládnout svůj nový počítačový program.
"Původně jsem byl fascinován technickými
možnostmi moderních technologií, ale postupně
jsem zjistil, že ve skutečnosti potřebuje
pouze jednoduchý syntezátor, rytmickou jednotku
a klávesy. Snažím se používat co nejjednodušší
vybavení abych nezapomněl, co jsem měl původně
v úmyslu".
Návrat bestie
Kromě nahrávání vlastních sólových projektů
se stal Devin Townsend v průběhu let také
vyhledávaným producentem a za svůj úspěch
mu vděčí kapely jako ZIMMER´S HOLE, LAMB OF
GOD, SOILWORK, THE ALMIGHTY PUNCHDRUNK, JUST
CAUSE, STUCK MOJO, THE HEAVILS a mnoho dalších.
V roce 2003, tedy po mučivých 6 letech se
fanoušci S.Y.L. konečně dočkali třetího studiového
alba, nazvaného jednoduše "SYL".
Stále stejná sestava, ale skladatelsky tentokrát
více kolektivní dílo, což kapele evidentně
prospělo. Zvířecí ryk v metalovém těle. Absolutní
nakládačka. Death metal s čitelnějšími rockovějšími
pasážemi. Hoglanovi nelidské kopáky z vás
vymáčknou poslední zbytky vaší důstojnosti,
dramatické klávesy vyvolají znepokojivé chvění
a hřmící kytarové noise spolu Devinovým děsivým
křikem zvedne pulzující zvukovou stěnu, která
se do vás opře silou středně velkého tornáda.
Devin se po vzoru svých sólových projektů
pokouší i o melodický vokál, což se mu skvěle
daří a mám dojem, že jeho hlasový rejstřík
je rok od roku pestřejší. Skladby působí rozmáchlým,
epickým dojmem, přestože se jejich délka většinou
pohybuje kolem 4 minut. Vysoce organizovaný
bordel, který vám nakope prdel ani nebudete
vědět jak. Vrcholem celé kolekce se pro mne
stala skladba "Aftermath", která
je jakousi esencí S.Y.L.. Post industriální
metalový hukot, jako když se splaší nadzvuková
stíhačka. Po vydání nové studiové desky obvykle
následuje turné a ani v případě SYL tomu nebylo
jinak. Vyrážejí po Americe společně s NILE,
MESHUGGAH a SUPERJOINT RITUAL, do Evropy pak
vtrhla celá "rodina", včetně DEVIN
TOWNSEND BAND a ZIMMER´S HOLE. Energie jejich
vystoupení je zachycena na dvd "For Those
About To Rock", na němž je zaznamenán
totálně vyprodaný koncert STRAPPING YOUNG
LAD v rodném Vancouveru v listopadu 2004.
V relativně krátkém čase s odstupem pouhých
dvou let se fanoušci této formace dočkali
v letošním roce nového studiového alba "Alien"
(recenze Spark 4/05), které je stejně vyhraněné
a extrémní, jako kdykoliv předtím. Je oslavou
chaosu, který je u S.Y.L. povýšen na koncepci.
Občas se z toho masivního hluku vynoří překvapivé
hudební či zvukové delikatesy, jako např.
xylofon ve skladbě "Skeksis" nebo
dívčí sbory v "Shitstorm" a "Possessions",
které v tom zběsilém sonickém hukotu působí
dosti bizarně. Celé to jenom dokumentuje Devinovu
skladatelsky nevyzpitatelnou posedlost, která
se nezastaví před ničím. Potřebuji dělostřeleckou
palbu a nebo andělské chóry? Žádný problém,
prostě to vezmu a vrazím to tam! Píseň "Love?"
má opravdu nádherný melodický chórus, stejně
jako křehce decentní pinkfloydovská "Two
Weeks", která jakoby se sem zatoulala
z nějakého Devinova sólového alba a tvoří
vítaný protiklad k tomu nesmlouvavému přívalu,
který se na vás odevšad hrne a hrozí vás pohřbít
pod svou nesmírnou tíhou. Chirurgicky přesná,
atonální, neutuchající, ohnivá bouře, jenž
vás smete.
"Najít inspiraci je ta nejjednodušší věc. Inspirace je úplně všude. Jediné co musím udělat je sednout si a nějak ji zužitkovat". Devinova hudba, jakkoliv proměnlivá a žánrově nespoutaná je vždy velmi osobní, plná pocitů a emocí. Jejím prostřednictvím máme skvělou příležitost nahlédnout do duše tak komplikovaného, mnohostranně tvořivého a nadaného muže, jakým Devin Townsend bezpochyby je. Tak toho využijme.
Diskografie:
STRAPPING YOUNG LAD
Heavy As A Really Heavy Thing 1995
City 1997
No Sleep Till Bedtime (live) 1998
SYL 2003
For Those About To Rock (dvd) 2005
Alien 2005
DEVIN TOWNSEND (sólo)
Ocean Machine: Biomech 1997
Infinity 1998
Physicist 2000
Terria 2001
Accelerated Evolution 2003