Rock Block - rockový hudební server

ČLÁNKY


KORN "V labyrintu pokřivených zrcadel"


Kapela se dostala do palby kritiky poté, co se jejich předcházející album "Untouchables" neprodávalo tak dobře, jak se původně očekávalo. Do dnešních dnů se ho celosvětově prodalo "jenom" 1,3 milionu kopií, což je na kapelu takového formátu překvapivě málo. Ve srovnání s prodejními čísly předcházejících desek je zklamání o to větší, že do této deska vkládala kapela značné ambice. Tím pravým důvodem takového neúspěchu byla podle všeho příliš uhlazená produkce, která pod svým efektně blyštivým, ale současně sterilním pláštíkem pohřbila samotnou kapelu, takže ta na chvíli jakoby ztratila svůj vlastní názor, což je bohužel v současné době v tomto žánru až příliš častým zjevem. KORN si toto nebezpečí naštěstí včas uvědomili a na svém aktuálním albu, příznačně pojmenovaném "Take A Look In The Mirror", se vrátili k tomu, co je v minulosti v očích jejich fanoušků činilo tak výlučnými.

Intro

Producent našeho předcházejícího alba "Untouchables" Michael Beinhorn, je jedním z mých nejlepších přátel a jeho práci opravdu obdivuji, říká Davis, ale díky jeho perfekcionismu znějí písničky na "Untouchables" příliš uhlazeně a také se špatně hrají na živo. Michael je perfekcionista a celé měsíce si dokázal hrát s detaily a proto také museli naši fanoušci čekat na vydání "Untouchables" dlouhé 3 roky. My tolik času ale nepotřebujeme a vznik nové desky nám zabral jen pár měsíců. V minulosti jsme spolupracovali s různými producenty, od kterých jsme očekávali, že nás budou motivovat a nabízet různé úhly pohledu. Tentokrát jsme to chtěli udělat sami, podobně jako kdysi v minulosti, kdy nás ještě nikdo neznal. Vzal jsem na sebe roli jakéhosi pseudo producenta a myslím, že to fungovalo docela dobře. Většinu věcí jsme nahrávali živě a nevadilo nám něco zpackat a ty drobný chyby tam pak nechat. Nechtěli jsme to tentokrát nijak překombinovat, takže nové album je více založené na riffech a není tak strukturované. Je to přímý a agresivní řev KORN. Jsme zase sami sebou".

Hledání ztracené identity

Na počátku roku se frontman kapely Jonathan Davis vydal autobusem napříč Amerikou, aby se nechal inspirovat k napsání zbývajících textů a melodických linek. "Doma nedokážu psát, je tam příliš mnoho rušivých elementů. A tak jsem nasedl na autobus a křižoval tuto zemi od jednoho pobřeží k druhému". Jestli si ale myslíte, že Davis prostě šel na autobusové nádraží, koupil si u pokladny lístek, nasedl s ostatními cestujícími do Greyhoundu a vyrazil napříč Amerikou vstříc novým zážitkům, tak to se rychle proberte. Cestovat autobusem po Americe v jeho případě znamená, že luxusní a plně vybavený autobus i s řidičem byl přistaven až k domu a aby se sám nebál, vzal si s sebou na cestu ještě svoji sestru a osobního bodyguarda. "Vyrazili jsme z L.A. přes Phoenix do New Orleansu, kde jsem napsal "Did My Time", odtud jsme pokračovali na Floridu a přes Nashville zase zpět do L.A." Texty na novém albu mají pochmurný charakter a pojednávají více či méně o nenávisti a různě pošramocených vztazích mezi lidmi, tedy v intencích KORN nic nového. V srpnovém vydání hudebního magazínu Revolver se dokonce na toto téma vyjádřil ne příliš lichotivě zpěvák DEFTONES Chino Moreno a vznikla z toho docela zajímavá situace. Chino se totiž vyjádřil k textům na "Untouchables", které jsou podle něj: "...pořád to samý. Špatný dětství a zlý maminky. Jak už je to dlouho, co žil se svejma rodičema? Jak že je starej? 30? Hej Davisi, zkus se taky občas podívat někam jinam!" Reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Davis zavolal do new yorské rozhlasové stanice K-Rock a řekl, že si myslí, že jim Moreno "...prostě závidí jejich úspěch. Nic proti němu nemám, je to jenom zahořklej kluk. Byl takovej už tehdy, když jsme v roce 1992 všichni začínali. Jakmile se ale KORN stali multiplatinovými a DEFTONES se to v takovém měřítku nepovedlo, jeho vztek narostl. Velmi těžce to nesl, ale naše vina to nebyla. Přesto všechno bych s nimi jel rád na turné, tak jako kdysi, protože jsem jejich velkej fanoušek". Názor na to, kdo má v tomto případě pravdu, si udělejte sami. Já osobně si myslím, že "potrefená husa nejvíc křičí", nehledě na to, že DEFTONES se v posledních letech od té nu-metalové "smetánky" distancovali a soustředili se hlavně sami na sebe. Soudě podle umělecké kvality posledních 2 alb, by se ve srovnání s KORN (o těch ostatních ani nemluvě) rozhodně nemuseli cítit nijak podřadně a nebo méněcenně. Spíš naopak. Další překvapivou zprávou v souvislosti s novým albem bylo, když se Davis vyznal ze své lásky k extrémnímu metalu, jako je death, black a nebo grind. "Už nějaký čas poslouchám death a black metalové kapely. Okouzlila mě jejich technika a zamiloval jsem si ten brutální zvuk. Fascinují mě kapely jako CANNIBAL CORPSE, MORBID ANGEL, DIMMU BORGIR a nebo CRADLE OF FILTH, jejich desky jsou geniální a poslouchám je velmi často. Všechny zmiňované kapely měly na mě velký vliv, když jsem skládal písně na nové album. Velmi bych si přál se jednoho dne seznámit s kluky třeba z CANNIBAL CORPSE a pobavit se s nimi o jejich hudbě. S KORN tentokrát chceme nahrát opravdu agresivní desku. Už bylo opravdu načase vydat se tímto směrem". Takové prohlášení může znít z úst frontmana KORN jistě poněkud překvapivě, zvlášť když si uvědomíte, že hudba KORN neměla v minulosti s výše uvedenými kapelami vůbec nic společného. Rád bych věřil, že jsou jeho slova míněna upřímně, ale stín pochybností zůstává především proto, že právě v poslední době je popularita výše zmiňovaných souborů na vzestupu a jejich alba se výborně prodávají. CANNIBAL CORPSE např. obdrželi pamětní desku za překročení milionu prodaných kopií a posledního alba DIMMU BORGIR se jen za první dva týdny prodalo více jak 150 000 kusů, aniž by přitom kdokoliv ze jmenovaných kapel učinil jakékoliv umělecké ústupky.

 

Řekni mi zrcadlo...

Nové album KORN nazvané "Take A Look In The Mirror" vyšlo oficiálně 21.11.2003, tedy o 4 dny dříve, než bylo původně zamýšleno. Důvodem byl fakt, že se deska ještě před vydáním objevila v údajně nekompletní verzi na Internetu. Stejný osud mělo ostatně už jejich předcházející albu "Untouchables", které uniklo celý 1 měsíc před svým oficiálním vydáním. Že v tom ale nejsou KORN sami, dokazuje třeba METALLICA, která musela ze stejných důvodů uspíšit vydání svého alba "St.Anger". "Název naší nové desky pojednává o nás samotných a o našem vývoji. Je o tom co vidíte, když se na sebe podíváte do zrcadla". "Take A Look In The Mirror" je vůbec prvním albem v historii KORN, které si kapela produkovala sama. V bookletu naleznete fotky z úplných počátků kapely, které pocházejí z jejich soukromých archivů. Speciální digipackové vydání bude obsahovat navíc bonusové DVD, na kterém naleznete směs videí, včetně klipu k úvodní skladbě "Right Now", který se údajně neobjeví nikde jinde. První singl "Did My Time" už pár měsíců rotuje na hudebních TV stanicích, jelikož je tato píseň použita ve filmu "Lara Croft Tomb Rider: The Cradle Of Life", v němž jak jistě víte hraje hlavní roli Angelina Jolie, která taky společně s KORN natočila k této skladbě klip. Tato píseň sice zazní ve filmu, ale na jeho soundtracku by jste ji hledali marně. A jaké tedy nové album ve skutečnosti je? Hodně z toho, co bylo výše uvedeno je pravda. Ta změna je patrná okamžitě. Zvuk kapely je opět ostrý a syrový, kytary znějí zuřivě a přitom přirozeně. Fieldyho basa má opět ten charakteristický, tvrdě drnčivý zvuk, bicí jsou razantní a dynamické. Daviesův hlasový projev je velmi pestrý a dokáže bez potíží střídat melodický, emocemi procítěný vokál s animálním řevem pravěkého monstra, který tu a tam prokládá grind corovým chroptěním. Mění a střídá své vokální polohy bez zjevných potíží a v rychlém sledu i několikrát během jediné skladby a činí tak zcela přirozeně a s naprostou suverenitou. Hudebně se KORN skutečně vrátili někam na samotný svůj počátek a jejich projev je zase stejně autentický, jako kdykoliv předtím. Střídání klidnějších a bouřlivých pasáží vytváří v jednotlivých skladbách to správné napětí, aniž by se přitom kapela utápěla v přílišné složitosti. Samply a elektronika jsou používány jen velmi střídmě a hlavní roli opět převzaly kytary, basa, bicí a Daviesův manický řev. Hip-hopový rytmus se objevuje jen sporadicky a jeho vliv je nejvíce patrný pouze v písni "Play Me", s hostujícím raperem NAS-em. Přestože jsou KORN opravdu agresivní, nezapomněli ani na melodie, které se tou hlučnou džunglí prodírají občas jen s největším úsilím. V "Deep Inside" si na druhé straně můžete všimnout dokonce krátké jazzové mezihry, která je ale okamžitě zmasakrována brutálním kytarovým řevem. Kytaristé Head a Munky se spoléhají převážně na mohutné metalové riffy, avšak v příhodný okamžik dokáží vykouzlit ze svých nástrojů i strukturovanější paletu neobvyklých zvuků a kytarových efektů. V "Let´s Do This Now" vyštrachal odkudsi Davis své už pomalu zapomenuté skotské dudy a oživil tak vzpomínky na již zdánlivě ztracené časy. Jako bonus najdete na albu cover verzi skladby "One" od METALLICA, kterou si společně s KORN zazpíval i James Hetfield. Stalo se tak během jejich vystoupení v pořadu "MTV Icon", kde vzdali čest této kapele.

 

Na cestě

25.11. v 10:45 místního času, zazněla na rozhlasových vlnách new yorského rádia WXRK-FM šokující zpráva. KORN vystoupí dnes večer v legendárním punkovém klubu CBGB!!! Mezi fanoušky nastal okamžitě chaos a fronta před klubem se utvořila během 15 minut! Jedenáct hodin po vypuštění této zprávy vylezli KORN na jeviště a rozsekali to tam během 70 minut na hadry. "Je to skvělý pocit tady hrát", pochvaloval si atmosféru po vystoupení zpěvák Jonathan Davis. Strašně dlouho jsme v tak malým prostoru nehráli. To jeviště je velký asi jako můj gauč". Počátkem listopadu KORN odstartovali své americké turné nazvané "Back 2 Basics Tour", během něhož jsou na programu 3 vystoupení s LIMP BIZKIT a na konci ledna příštího roku by měli vyrazit na festival do Asie. Mimo kapelu vyvíjejí někteří její členové vedlejší aktivity. Jonathan Davis napsal hudbu pro novou TV show "Twilight Zone", pracuje na hudbě k počítačové hře a zahrál si postavu drogového dealera ve filmu "Seeing Other People". Basák Fieldy zase v těchto dnech vydává druhé sólové album, hip-hopové alter ego FIELDY´S DREAM, které má být údajně daleko lepší něž to první.

Po poslechu nového alba KORN vám musí být jasné, že kapela opět našla pevnou půdu pod nohama a že za jeho vznik jsou zodpovědní jen oni sami a ne tým producentů, zvukových inženýrů a marketingových poradců. Myslím, že to je pro jejich fanoušky skvělá zpráva.

 

Diskografie:


Korn (Epic/Sony 1994)
Life Is Peachy (Epic/Sony 1996)
Follow The Leader (Epic/Sony 1998)
Issues (Epic/Sony 1999)
Untouchables (Epic/Sony 2002)
Take A Look In The Mirror (Epic/Sony 2003)

www.korn.com
www.korntv.com
www.epicrecords.com

Mytí Oken Brno   |   Lukáš Berta   |   Linky