čřě UŽ JSME DOMA

Jeskyně

INDIES/PHR

alternativní post punk ČR

Post punková letka s vřískající trubkou a lehkým dotykem Rock In Opposition, tak by se v rychlosti dala charakterizovat nová deska UJD, i když to „nová“ je třeba dát do uvozovek. Album vyšlo na CD už v loni, ale až letos se díky PHR dočkalo své vynilové verze, která mu po všech stránkách sluší mnohem víc. UJD už patří k inventáři tuzemského alternativního rocku a jejich styl poznáte okamžitě. Trčíc v časoprostorové smyčce si vydávají desky jak se jim zachce a okolní žánrové veletoče se jich absolutně netýkají, přesto zní pořád aktuálně. Zajímavé též je, že i když z poslední sestavy z alba „Rybí tuk“ nezůstal kámen na kameni, jejich hudby se to nijak nedotklo a kapela zní stejně jako vždycky, z čehož vyplývá, že principál Miroslav Wanek drží otěže pevně v rukou. Jediná skutečná změna tak je výměna saxofonu za trumpetu, jejíž přidrzlé vytrubování mi k hudbě UJD skvěle pasuje. Ta plechová bestie je prostě všude, takže vám možná časem už poleze trochu na nervy, ale mě to takhle vyhovuje a náramně jsem si to užíval. Taky bych rád upozornil na skvělou práci nového bubeníka Tomáše Palety, který zvládá ten typický, nepravidelný rytmus UJD srdce těsně před infarktem naprosto bravurně a ještě má čas na různé drobné vyhrávky. Jinak „jeskyňářské“ písničky jsou výrazně melodické, přesto značně strukturované, plné náhlých zvratů a nečekaných změn a Wanekův bohatýrský hlas se rozléhá všude kolem. Nemá cenu se tady rozepisovat o jednotlivých skladbách, desku je potřeba vnímat jako celek, i když samozřejmě jednotlivé písně registrujete. UJD-čka jsou jak perpetuum mobile, které bych mohl poslouchat pořád dokola.