YEAR OF NO LIGHT
Ausserwelt
CONSPIRACY RECORDS – 48:02
ambient post metal   Francie

Pravděpodobně nejvýznamnější francouzská post metalová formace YEAR OF NO LIGHT založená v roce 2001, se čtyři roky po svém zásadním debutu „Nord“ hlásí s dalším studiovým albem „Ausserwelt“. Tentokrát se obešli bez zpěváka Juliena Pereze, díky čemuž je album čistě instrumentální, naopak své řady posílili o dalšího kytaristu Shirana a bubeníka Mathieua. Aktuální sestava tedy vypadá následovně (doslovný přepis z desky): Pierre: guitar & funeral hermeneutice, Jérôme: guitar & electrical geometry, Shiran: guitar & heavy cosmogony, Johan: bass, keyboards & tantric computation, Bertrand: drums, keyboards & cosmic cognition, Mathieu: drums, über-modern electronics & pendular architecture. Album tvoří čtyři rozsáhlejší kompozice, ve kterých  hraje od samého počátku zásadní roli atmosféra, kterou tvoří mohutně znějící bicí a mnohovrstevnaté kytary, jež modulují zvuk v neprostupnou zvukovou stěnu, která je velmi variabilní…někdy abstraktní, psychedelická, jindy zase neúprosně konkrétní. Základním východiskem jejich hudby jsou (jak už to tak bývá) NEUROSIS, ale ve srovnání s nimi jsou YEAR OF NO LIGHT více sféričtí a méně ukotveni ve středu země. YEAR OF NO LIGHT na mě vždy působili velmi elegantně, skoro bych řekl noblesně, přestože občas dokáží znít i docela hrozivě. Jejich hudba je hodně emocionální a je potřeba si na ni udělat čas. Nejsou to žádné prvoplánové „dojáky“, které z vás budou ždímat emoce za každou cenu, ale velmi strukturované a pečlivě vybudované zvukové konstrukce, v nichž skutečné drama probíhá spíše pod povrchem. Jsou jako majestátní vzducholoď plující tichou krajinou, která se sice občas dostane do prudké bouře a je zmítáná turbulencemi, ale před kterou se po jejich překonání opět otevře čistý, nedozírný prostor.