BETWEEN THE BURIED AND ME
Colors
VICTORY/DAY AFTER 64:12
Styl: prog metal Stát: USA

Po výborném předchozím albu „Alaska“ učinili BTBAM svým pátým studiovým počinem „Colors“ další krok k nesmrtelnosti. Už samotný obal by se hodil spíš pro kapelu z elektronicko-taneční scény, a také první takty úvodní skladby „Foam Born (A) The Backtrack“ zní spíše jako nějaká nepravděpodobná fúze RADIOHEAD a YES. Následující „(B) The Decade Of Statues“ se už ale standardně odvíjí v typicky dravém metal coreu s příchutí death metalu. V případě této desky to ale neznamená, že to tak i zůstane. Kapela se dokáže během okamžiku přepnout do zcela jiného režimu, ale nečiní tak skokem, nýbrž zcela plynule až nenápadně, takže si toho často všimnete až po nějaké chvíli. Možná paradoxně jsou BTBAM nejméně zajímaví ve chvílích nejvyšší agrese, když do toho buší s plnou vervou. Ne že by to neúčinkovalo, ale podobným způsobem dnes pracuje spousta jiných kapel a tak se to pomalu ale jistě stává standardem. Nejzajímavější jsou právě ve chvílích, kdy se rozhodnou porušit všechna pravidla a v tom největším nářezu do toho vrazit např. sofistikované jazzové vyhrávky a nebo orientální motivy Blízkého východu. Jako třeba v „Sun Of Nothing“ se to v té nejprudší palbě náhle zasekne a BTBAM přijdou s velmi jemnou, téměř psychedelicky zasněnou pasáží, tvořenou dětskými říkankami, art rockovými klávesami a později i chlapecky nevinným vokálem, což mi velmi připomnělo staré PINK FLOYD ještě se Sydem Barrettem. A tak to jde skladbu po skladbě. Na albu převažují delší kompozice v rozsahu 5 – 15 minut, které jsou jakoby složeny z několika žánrově odlišných částí, spojených dohromady prudkou agresí. BTBAM jsou na novém albu naprosto nevypočitatelní a nikdy si nemůžete být jisti s čím se na vás vytasí v následujícím okamžiku. „Colors“ je v mých očích skutečně progresivní metalová deska, na které BTBAM sice pracují (podobně jako třeba THE MARS VOLTA) s mnoha známými styly, ovšem velmi neortodoxním a do značné míry i novátorským způsobem. Jednoznačně kapela na vzestupu.