CATHEDRAL
The Garden Of Unearthly Delights
NUCLEAR BLAST/M.A.B.
Styl: stoner doom metal Stát: UK

Stoner doom metalová legenda CATHEDRAL je tu po téměř 3-leté přestávce s novým studiovým albem a asi nemá cenu znovu připomínat zásadní vliv BLACK SABBATH na jejich tvorbu, ani fakt, že pomalé záhrobní žalmy z jejich počátků jsou již dávno zapomenuty a kapela dnes preferuje spíše svižnější rockové tempo, aniž by však na mocné sabbatovské riffy úplně zanevřela. Produkci desky dostal na starost Warren Ryker (DOWN, CROWBAR) a odvedl skvělou práci. Po industriálním intru přichází ke slovu skladba „Tree Of Life and Death“, která je přímo ukázkovým otvírákem. Důrazná, s mohutně riffující kytarou, hutným, špinavým zvukem, psychidelickými ornamenty a ostře frázujícím Lee Dorianem, který mi v takových momentech připomíná Zaka Tella z CLAWFINGER. Prvním vrcholem alba je skladba „Corpsecycle“ a pokud se dá u CATHEDRAL mluvit o nějakém „hitu“, zněl by určitě nějak takto. Výrazný kytarový riff a svižné rockové tempo žene skladbu kupředu a zajímavá melodická linka v refrénu způsobí, že si tu písničku budete pískat ještě dlouho potom co tato deska skončí. „Oro The Manslayer“ je naproti tomu strhující, téměř thrash metalová vypalovačka, s vířící kytarou jako tornádo a burácející rytmikou. Kompozičně nejnápaditější se jeví následující skladba „Beneath A Funeral Sun“, která mi svou proměnlivou stavbou trochu připomíná ranné PINK FLOYD, pochopitelně v podstatně razantnější podobě. Obratně kombinuje hřmotné, robustní pasáže s odlehčenými, téměř lyrickými momenty a Dorianovo buřičské hřímání je tu a tam nahrazeno nevinnými dětskými říkankami. Jednoznačným vrcholem celého alba je ale bezpochyby následující grandiózní epos „The Garden“, jehož stopáž přesahuje 27 minut a který je charakterizován náhlými kompozičními zvraty a žánrovými výhybkami. Celá kompozice jako by byla složena z několika samostatných částí, které se v různých obměnách střídají a navzájem prolínají. Celá skladba je vlastně takovým dalším „albem uvnitř alba“, jelikož je zde tolik hudebních nápadů, že by v pohodě vydaly na další desku. Najdete zde jak temnou psychidelii a brutální sabbatovské riffy, tak akustické pasáže s jemným ženským vokálem, experimentální psychidelicko-elektronické části připomínající ranné KING CRIMSON a dokonce i hbité housličky a la DAVE MATTHEWS BAND. Vskutku gigantická epopej, která nemá v historii CATHEDRAK obdoby. Na úplný závěr celé desky si nechali asi minutu trvající syrovou stoner rockovou odrhovačku „Proga-Europa“ v duchu ranných GRAND FUNK RAILROAD a BUDGIE. CATHEDRAL natočily velmi komplexní a stylově velmi rozmanitou desku, která přesto nese jejich nezaměnitelný skladatelský rukopis a v hierarchii studiových alb patří k těm nejlepším.