DEVIN TOWNSEND BAND
Synchestra
INSIDE OUT/MYSTIC 65:27
Styl: prog rock Stát: Kanada

Nové album Devina Townsenda začíná nebývale skromně. Prosté tóny akustické kytary se nesou prázdným prostorem a čistý Devinův vokál si prozpěvuje trochu smutnou, leč překrásnou melodii. Po chvíli se přidá decentní baskytara, pak jemně přihrávající bicí, za nimiž následují syntezátory a najednou je z prosté písničky obří kolos, který se na konci opět promění ve spící princeznu, které na dobrou noc kuňkají žáby a hraje rokokový spinet. Následující skladba „Hypergeek“ rozvíjí závěrečné téma předchozí skladby a je konečně tím, co od tohoto chlapíka vždy očekáváme. Zvukově mnohovrstevnatou vířivkou tónů a rytmů, vytvářející velmi členitý zvuk, s rozsáhlými a trochu pompézními klávesovými plochami, podepřenými důraznou rytmikou a rozmáchlými, doširoka rozprostřenými, komplikovanými aranžemi. Devinův vokál je většinou velmi čistý, intonačně i výrazově bohatý a většinou trošku teatrální. Kytara funguje spíše jako doprovodný nástroj, je pevně začleněna do celku a sóla či samostatné riffy jsou zde spíše vzácností. Albu nechybí moment překvapení, v podobě šokující mezihry ve skladbě „Triumph“, kdy se ozve nefalšované country a nebo poťouchlé pseudo horor polky ve skladbě s příznačným názvem „Vampolka“. Skladby plynule přecházejí jedna do druhé, takže v posluchači vzniká silný dojem uceleného koncepčního díla a Townsend zde otevřeně navazuje na art rockové velikány 70. let, především YES, ale také ranné GENESIS, E.L.P. a v některých případech i RUSH. „Synchestra“ je velkolepým, zdánlivě monolitickým hudebním proudem, který plyne nezadržitelně kupředu, jako mohutný veletok, jako Pramatka všech řek, jejíž pouť končí v nedozírných prostorách Oceánu. Je to velmi emocionální album, prodchnuté hudební symbolikou a velkými melodiemi. Celým albem se táhne jakási radostná rozjívenost, která mě naplňuje až dětským pocitem vzrušeného očekávání. Musím přiznat, že ani po několikanásobném poslechu vlastně pořádně nevím, co si o tom všem mám myslet. Může to být efektně udělaný brak, stejně jako rafinovaně zakuklené dílo génia. Zpočátku se mi zdálo poněkud nevýrazné a fádní, ale takovou zkušenost mám se všemi jeho předešlými díly, abych vždy po nějakém čase zjistil, že jsou vlastně geniální. Opakovaný poslech vám pomůže jeho skutečnou podstatu pouze poodhalit a jednotlivé hudební nápady se před vámi budou vynořovat postupně, pomalu a neochotně, jako mořská panna z mořského příboje. Jestli chcete opravdu vědět, jaké je to album doopravdy, zeptejte se mě tak za rok.

P.S. Album též vychází jako digipack se 16 stránkovým bookletem a bonusovým dvd, na kterém naleznete přes 74 min záznamu.