DIAMADA GALÁS
Defixiones, Will and Testament
MUTE/EMI 48:31/47:55
Styl: underground Stát: USA

Jedna z nejoriginálnějších a nejvýraznějších postav současné hudební avantgardy, textařka, komponistka, performátorka, propagátorka trýznivého kabaretu a vokální extremistka DIAMANDA GALÁS, se v loňském roce připomněla svým příznivcům hned 2 počiny. "Živým" dvojalbem "La Serpenta Canta" a tímto koncepčním 2CD "Defixiones, Will and Testament". Celý koncept se zabývá individualitami, které musely nedobrovolně opustit svou vlast a žít jako vyhnanci. Je věnován zapomenutým a vyhlazeným menšinám v Americe, Asýrii a Řecku. Je obžalobou etnických čistek, které se na těchto místech odehrály v letech 1914-1923. Jsou zde použity texty jak samotné DIAMANDY GALÁS, tak např. amerického básníka Siamota, belgicko/francouzského Henri Michauxe a nebo syrsko/libanonského Adonise. Zazní tu písně od Sotiria Belloua, anatólského Řeka Amenedhese a upravené americké blues Boise Sturdevanta a nebo Blind Lemon Jeffersona. Instrumentálně se GALÁS tentokrát spolehla jen na svůj hlas a klavírní doprovod, který výjimečně podkreslen subtilní rytmikou a nebo konkrétními zvuky. Na závěr musím zmínit naprosto bezprecedentní přebal celého díla. Je to vlastně kniha ve formátu CD s pevnou vazbou a tvrdých deskách, uvnitř které najdete jak zmiňované 2CD, tak i na křídovém papíře podrobně popsaný celý koncept, s kompletními texty v původním jazyce (arabština, řečtina, francouzština...) samozřejmě i s jejich anglickým překladem. K tomu všemu dobové černobílé fotografie (dosti otřesné) a samozřejmě pár stylizovaných obrázků samotné DIAMANDY GALÁS.