FIELDS OF THE NEPHILIM
Morning Sun
SPV/MYSTIC 64:28
Styl: post gothic rock Stát: UK

Po odchodech a příchodech zpěváka a hlavního protagonisty kapely FIELDS OF THE NEPHILIM Carla McCoye, po změnách názvu na THE NEPHILIM a později na NEFILIM, se v roce 2001 kapela opět vrátila k plnému názvu. I když mluvit v souvislosti s FOTN o kapele je přinejmenším přehnané, protože v současnosti ji vlastně tvoří pouze McCoy. Po diskutovaném „Fallen“ z roku 2002 je „Morning Sun“ druhým počinem, který McCoy napsal a zkomponoval v absolutní izolaci za relativně krátkou dobu. Obsahuje 7 epických kompozic se specifickým zvukem a atmosférou, na němž se hudebně podílel blíže nespecifikovaný chlápek „Capachino“ Carter (bicí, baskytara a druhá kytara) a také hostující dívčí chór The Siren Sisters a Sympathy Of Souls. Na úvod desky zazní vznosné gotické chorály, pod nimiž se ozývá potlačované vzlykání a vemlouvavý šepot, což dohromady navozuje tu typickou, trochu úzkostnou, temně gotickou atmosféru. Postupně se přidají bicí, klávesy a decentní kytara, čímž skladba nepozorovaně nabírá na síle a McCoyův hluboký, trochu zkreslený vokál přebírá vůdčí roli. Tato úvodní kompozice pak plynule přechází v další skladbu, takže posluchač získá dojem rozsáhlého, kompaktního celku, který je však tvořen jednotlivými kompozicemi. Přestože jsou zde použita všechna obvyklá klišé, v podobě zvuku deště, osamělých kytarových tónů, rozmáchlých klávesových ploch a melancholické atmosféry, konečný výsledek nepůsobí nijak vyčpěle, ani trapně. FOTN stáli od samého počátku ve stínu slavnějších SISTERS OF MERCY a nebo BAUHAUS a přestože byli často označováni za pouhé plagiátory, dokázali si časem vydobýt jistou pozici a na rozdíl třeba od Sisters přetrvat až do dneška. Díky McCoyovi si udrželi svou prvotní ideu a nestali se pouhou vybledlou vzpomínkou na 80. léta. Jejich hudba má stále svůj obsah a platnost, třebaže zlatá éra gothic rocku je již nenávratně pryč.