PETER GABRIEL
Growing Up Live
WARNER MUSIC Čas: 131 min
Styl: rock Stát: UK
Rok vydání: 2003

V roce 2002 - 2003 vyrazil PETER GABRIEL na světové turné, nazvané "Growing Up", které zahrnovalo 32 měst v Kanadě, USA i Evropě. Záznam zde uvedeného koncertu byl pořízen během dvou nocí, v květnu 2003 v hale Filoforum, v italském Miláně. Aktuální doprovodnou kapelu PG v současnosti tvoří kytaristé David Rhodes a Richard Evans, baskytaru obsluhuje fenomenální Tony Levin, na bicí hraje Ged Lynch, na klávesy Rachel Z a doprovodný vokál dostala na starost jeho dcera, Melanie Gabriel. Přestože si je všechny PG nepochybně vybíral podle jejich hráčských schopností, není bez zajímavosti fakt, že nikdo z nich příliš neoplývá bujnou kšticí (až na holky pochopitelně). Právě naopak. Levin, Lynch i Rhodes jsou v tomto ohledu naprosté totálky, PG a Evansovi do toho už taky moc neschází. Vidět je všechny pohromadě na jedné fotce je fakt něco a zdá se, že si toho jsou sami velmi dobře vědomi. Večer ještě pořádně ani nezačal a temperamentní italské publikum připravilo kapele skutečné ovace. Za sporého osvětlení odehrál G na úvod sám, jen za doprovodu klavíru, komorní verzi skladby "Here Comes The Flood" a tím celé vystoupení odstartoval. Všechno se ten večer odehrávalo na kruhovém jevišti, které se nacházelo přímo uprostřed haly (podobně jako kdysi METALLICA) a jehož střed tvořila pohyblivá točna, jako někde v divadle. Mimo to byla podlaha jeviště přímo prošpikována systémem různých propadel a tajných dvířek, vše pochopitelně bezhlučné, hydraulické. Celé to technické vybavení, počínaje scénou, přes světla až po ozvučení, je evidentně na špičkové úrovni a muselo stát pořádný balík. Naštěstí nic z toho nebylo samoúčelné, všechno mělo svůj čas a přesné místo a bylo naprosto zřejmé, že absolutní prioritou zůstala hudba. Po každé písni docházelo k přestavbě, kterou prováděli technici navlečení do oranžových kombinéz, připomínající trochu mnišské hábity tibetských mnichů. Po celou dobu koncertu zůstávali skryti pod jevištěm a pouze v pravou chvíli se vynořili, aby rychle vykonali své dílo a opět zmizeli v propadlištích, jako nějací oranžoví duchové. V první třetině koncertu se nad prostředek jeviště snesl oválný bílý balón, připomínající zavřený květ leknínu a nebo snad kuklu motýla...která po pár skladbách "porodila" opalizující kouli, symbolizující nejspíš naši Zemi. Ve skladbě "Downside Up" se pak celá středová kupole snížila těsně nad na úroveň jeviště a PG společně se svojí dcerou Melanii začali "běhat" po jejím obvodu hlavou dolů, bezpečně zavěšeni pomocí důmyslného systému, aby se v závěru skladby odrazili a odevzdali svá těla prostoru a alespoň na chvíli tak unikli zemské tíži. Vizuálně velmi působivé. V "Growing Up" se zmiňovaná koule snesla až úplně dolů a PG se náhle ocitnul uvnitř ní. Ukázalo se, že je gumová a že se s ní dá poměrně jednoduchým způsobem manipulovat, takže se buď valila po obvodu jeviště a nebo poskakovala do rytmu hudby, společně s nadšenými diváky. Modře nasvícená, zářící, s temnou siluetou PG uvnitř, vypadala neskutečně, jako z jiného světa. Závěrečné představování členů kapely si PG i všichni zúčastnění náležitě užili a v milánské hale Filoforum to v tu chvíli vypadalo, jako na mezistátním fotbalovém zápase. Koncert skončil stejně jako začal. Samotný PG jen s piánem a decentním basovým doprovodem Tony Levina zazpíval píseň "Father Son" a uzavřel tak toto strhující vystoupení. Za ty roky jsme si už zvykli na to, že je PG absolutní profík, perfekcionista a inteligentní muzikant, který léty neztratil nic ze svého zdravého úsudku a muzikantské invence. Do nejmenších detailů dotažený koncert, který byl po všech stránkách skvělým a strhujícím zážitkem. V bonusech se můžete podívat na to, jak celá tato složitá scéna vznikala a poslechnout si komentář PG, jak vysvětluje důvody použití různých rekvizit v jednotlivých skladbách a také výběr svých spoluhráčů. V další sekci si pak můžete prohlédnou fotografie z turné, které pořídil Tony Levin a z nichž se mnohé objevily i v bookletu. Na ten bych nerad zapomněl, protože je opravdu vkusný a výborně graficky zpracovaný. Rozkládací digipack, plný fotek a zajímavých postřehů z turné, takže sečteno a podtrženo, nenacházím na tomto DVD žádnou slabinu. Dárek od Ježíška jako když vyšije.

Technické údaje: obraz-PAL 16:9 Anamorphic, zvuk-Dolby Digital 5.1 Surround Sound, DTS 5.1 Surround Sound, Dolby Digital 2.0, titulky-ENG, FRA, GER, IT, ESP, POR