GREENLEAF

Rise Above The Meadow

NAPALM RECORDS – 44:03

stoner rock Švédsko

Tuhle partu jsem až donedávna moc neznal, ovšem jejich loňský koncert s MIDNIGHT GHOST TRAIN mě pořádně provětral kebuli, takže se od té doby k jejich deskám vracím relativně často. Tehdy aktuální album „Trails & Passes“ natočili s novým zpěvákem Arvidem Jonssonem a musím potvrdit, že hlavně na živo je to týpek na svém místě. Přes časté změny v sestavě se jim po celou dobu dařilo držet se svého stylu a tak jsem byl zvědav, jak se s tím porovnají na novince „Rise Above The Meadow“, na které poprvé od jejich vzniku neuslyšíte zakládajícího člena, basáka Bengta Bäckeho. Ten společně s kytaristou Tommi Holappou od počátku tvořil páteř GREENLEAF, ale jak se nyní ukazuje, pro kapelu je podstatnější Holappiho skladatelský styl a kytarový zvuk, než Bäckeho basové linky a produkční schopnosti. Dokonce to vypadá, že se do skládání tentokrát více zapojili i ostatní členové, takže výsledný zvuk se stal členitějším a stylově rozmanitějším. GREENLEAF měli vždycky pověst kapely, která klasický hrubozrnný stoner rock a la CLUTCH občas proložila prog rockovými vsuvkami a toho se drží i na šesté studiovce. Důkazem budiž přes sedm minut trvající stone rockový opus „Levitate and Bow (Pt.1&2)“, podobně jako závěrečná šestiminutovka „Pilgrims“. Jinak ale většinu času tráví GREENLEAF skloněni těsně nad řídítky svého stoner rockového choopera, s plynovou rukojetí otočenou nadoraz. Občas se kolem mihnou vlivy CLUTCH a nebo QOTSA, ale jde jen o okrajovou záležitost, která na celkové vyznění desky nemá v podstatě žádný vliv. Kromě výše zmiňovaných předností bych v neposlední řadě ještě zmínil i slušně nabušenou rytmickou sekci, která to v některých momentech rozjede naprosto neskutečně. Za všechny bych vzpomenul druhou polovinu skladby „Howl“ a nebo většinu času v „Tyrants Tongue“...nic na tom není řekl by cynik, ale v tom neúprosně tepajícím, divokém rytmu je něco primárního, prvotního, což je jeden z důvodů proč milujeme rock and roll! Aktuálně jsou GREENLEAF na evropském turné společně s MAMMOTH MAMMOTH a MY SLEEPING KARMA, což je sestava, kterou by jste rozhodně neměli jen tak odzívat.