HELMET
Seeing Eye Dog
WORK SONG – 37:46
noise rock/metal   USA

Page Hamilton si konečně udělal čas na své nezvedené dítko a od jazzu si odskočil zpět ke špinavému noise metalu, i když popravdě, té špíny v něm už moc nezůstalo. Opět zcela obměnil sestavu a tak aktuální HELMET kromě něj tvoří druhý kytarista Jimmy Thompson, basák Dave Case a bubeník Kyle Stevenson. Začátek „Seeing Eye Dog“ zní docela slibně a skutečně evokuje staré časy HELMET kolem jejich skvělého debutu „Strap It On“ z roku 1990. Suše znějící bicí jako praskot kostí v sádrovně, zrezivělé kytarové noise, hrubá basa a k tomu vyprahlý Hamiltonův vokál vyvolávají vzpomínky na tyto dávno zašlé doby, kdy HELMET bezkonkurenčně vládli alternativnímu metalu. Hamilton ždímá ze své kytary pěkně žhavá sóla a muzika se hypnoticky valí vpřed, jako nosorožec se sbíječkou. Hned druhá skladba, titulní „Seeing Eye Dog“ jakoby vypadla z druhého alba „Meantime“, s tím pomalu se sunoucím, zabijáckým tempem, valivými rify a ďábelskými stop timy a v podobném (i když poněkud melodičtějším duchu) se odvíjí album až do konce. Výjimku tvoří pouze instrumentálka „Morphing“, což je velmi netypická, psychedelicko-orchestrální záležitost, která je na hony vzdálená klasickým HELMET a „And Your Bird Can Sing“, která zní jako nějaký cover od LYNYRD SKYNYRD!!! HELMET už dávno ztratili své výsadní postavení na alternativní metalové scéně, nicméně i přesto je každé jejich další album provázeno velkým očekáváním, které se jim však stále jaksi nedaří naplňovat. Přestože se formálně stále drží osvědčených postupů, z jejich hudby už necítím ten vnitřní tlak, to napětí a dravou agresi, s níž nás tak válcovali na počátku 90. let. Obávám se, že takových HELMET se už nedočkáme.