INDUKTI

Idmen

INSIDE OUT/MYSTIC   63:18

prog rock Polsko

Rok vydání: 2009

To, že se v Polsku neustále rodí výborné rockové kapely, přesahující svým významem čím dál častěji hranice svého regionu, není pro hudebního fanouška jistě nic nového. Co se tzv. progresivního rocku týká, velmi dobře si poslední dobou vedou např. RIVERSIDE (viz jejich aktuální album „Anno Domini High Definition“) a nebo v současnosti strmě stoupající varšavský kvintet INDUKTI. Debutovali v roce 2005 albem „S.U.S.A.R.“, na které nyní navazují novinkou „Idmen“. V jejich hudbě jde především o atmosféru, vnitřní dynamiku a silné emoce a je potřeba přiznat, že si ve všech jmenovaných aspektech vedou INDUKTI více než dobře. Jejich kompozice jsou velmi strukturované, skladatelsky variabilní, podléhající neustálým změnám, přičemž se však posluchači nevzdalují přehnanou komplikovaností, ale umožňují mu následovat je na jejich cestě a hluboko se ponořit do jejich hudebního vesmíru. Hudebně mají asi nejblíže k TOOL, nicméně jsou žánrově pestřejší a významnější roli u nich hrají ethno vlivy. Přestože je jejich hudba hodně o emocích, nečekejte žádnou pomalu plynoucí, romantickou říčku osvětlenou kalným světlem Luny, ale pořádně rozbouřenou řeku, plnou řvoucích peřejí a rozeklaných skalisek. Jako svou inspiraci uvádějí žánrově tak rozmanité formace, jako jsou DIMMU BORGIR, MESHUGGAH, VOIVOD, NEUROSIS nebo KING CRIMSON, plus lidovou hudbu Indie a nebo Austrálie, ovšem ve skutečnosti je toho ještě mnohem víc. Významnou roli v celkovém zvuku navíc hraje houslistka Ewa Jablonska, jejíž nástroj výrazně kontrastuje s hlučnou dramatičností metalových rifů a dulcimer, jehož charakteristický, „kolovrátkový“ zvuk v minulosti s oblibou používali např. DEAD CAN DANCE. INDUKTI jsou zkrátka souborem, který vám poskytne velmi kvalitní a emocionálně silný hudební zážitek, ke kterému se budete chtít opakovaně vracet.