KORN
The Path Of Totality

ROADRUNNER – 44:37

electro metal USA

Na úvod bych chtěl říct jednu věc. Pořád nějak nechápu, proč se kolem nového alba KORN nadělá tolik keců. Jasně, pro ně osobně je svým způsobem přelomové a novátorské, ale z celkového pohledu na metalovou hudbu posledních dvaceti let nemá v podstatě žádný význam. To, že někdo nazve novým pojmem (dubstep) něco, co tady existuje už bezmála dvě dekády ještě neznamená, že se skutečně děje něco nového a převratného. Metal se začal s drsnou elektronikou a industriálem prolínat už minimálně od počátku 90. let a jistě si vzpomenete na kapely, jako SWAMP TERRORISTS, VITRO nebo PITCHSHIFTER (o vlně EBM ani nemluvě), v neposlední řadě pak vzpomeňme třeba na WHITE ZOMBIE, kteří spolu s REVOLTING COCKS a MINISTRY takto s oblibou kastrovali sami sebe už před celými věky a nikdo z toho nedělal senzaci. Podobných případů by jste v minulosti našli celou řadu a když k tomu přičtete nástup techna a následně mohutnou vlnu „taneční“ hudby se sub žánry, jako house, trance, breakbeat, trip hop, drum´n´bass, acid jazz či rave, které více či méně metal ovlivnily, opravdu není nad čím jásat a označovat dokonce sebe sama za „future metal“, mi přijde mírně řečeno přehnané. Tolik tedy k vlivu nového alba KORN na metalovou scénu obecně. Co se ale týká samotné kapely, je tomu přesně naopak. V jejich zvuku skutečně došlo k naprosto zásadní změně a staré KORN budete na novince hledat marně. Kytara, bicí i Fieldyho typická basa jsou odsunuty do pozadí a vládu převzala drsná elektronika, která často zní, jako troubení umírajícího stegosaura, jindy zase jako praskot výbojů vysokého napětí. Je ovšem natolik brutální, že vám kytary ani chybět nebudou a když k tomu přidáte drtivou rytmiku, že vám hrnek s kafem začne sám od sebe poskakovat po stole, pak jim tuto „proměnu“ jistě odpustíte. Budiž jim též přičteno ke cti, že nezůstali trčet na půli cesty, ale že se do toho vrhli bez zábran a celé to dotáhli až do konce. Pomohla jim v tom též celá řada producentů a zvukových inženýrů z dubstep a electro house scény, jako např. Skrillex, Excision, Datsik, Noisia, Kill the Noise a nebo 12th Planet. A tak jediné co se opravdu nezměnilo je Davisův zpěv, který zůstal u svých melodických „kantilén“ z poslední doby, což mi k té elektronicko - nukleární katastrofě přijde trochu, jako pěst na oko. Nicméně tohle všechno by samo o sobě nebylo k ničemu, kdyby v pozadí nestála dobrá písnička a silné hudební nápady. Tady se naštěstí sešlo obojí, takže výsledek je opravdu strhující. Je v tom i pořádná dávka emocí a živelné energie, díky čemuž nepůsobí hudba studeně ani odtažitě, jak se to občas podobným záležitostem stává. Deska „The Path Of Totality“ je jedním z mála případů, kdy se taková fúze opravdu povedla a výsledek zní jako kompaktní a logický celek, který výborně funguje. Otázkou je, zda je to v případě KORN setrvalý stav a nebo se jedná jen o pouhý výstřelek. Součástí desky je i bonusové DVD, na kterém najdete live koncert nazvaný „Korn Live Encounter“, který kapela odehrála na podporu předchozího alba „Korn III: Remember Who You Are“. Jde ale o poněkud netradiční záležitost, jelikož se celý odehraje bez diváků, uprostřed obilného pole a záhadnými UFO kruhy. Jsou to celé dvě hodiny se „starými“ KORN, včetně krátkých rozhovorů s jejími členy a dalšími záběry z natáčení.