BRUCE LAMONT
Feral Songs For The Epic Decline
AT A LOSS – 42:45
ambient industrial   USA

Saxofonistu a zpěváka Bruce Lamonta mnozí z vás jistě registrují, jako člena progresivních metalistů YAKUZA a též coby aktivního účastníka několika dalších projektů, jako jsou např. BLOODIEST (ex 90 DAY MEN, STERLING), CIRCLE OF ANIMALS (se Sanfordem Parkerem z MINSK a THE HIGH CONFESSIONS), DECAYIST (s Blake Juddem z NACHTMYSTIUM a TWILIGHT) a nebo SICK GAZELLE (s Ericem Blockandem a Sanfordem Parkerem). Musím ale přiznat, že nejvíc mě v kontextu jeho dosavadní tvorby uzemnilo jeho účinkování v cover kapele LED ZEPPELIN 2, kde nejenom zpívá, ale i VYPADÁ jako Robert Plant!!! Aktuálně je s nimi na dvouměsíčním americkém turné a pokud se někdy dostanou i do Evropy, doporučuji všem (!), nejenom sklaním fans LED ZEP, protože tak blízko legendě už nejspíš nikdy nebudete! Ale zpět k jeho sólovému albu. Pevné základy byly položeny už v roce 2006, kdy zahrál pár věci na živo, zbytek pak dával dohromady v průběhu následujících let. Lamont si do toho tentokrát nenechal od nikoho kecat a všechny nástroje zvládnul nahrát sám, jen závěrečný master svěřil Colinu Jordanovi (PIGFACE, MINISTRY, TWILIGHT) a o obal se mu postaral Seldon Hunt (PELICAN, ISIS). Desku otvírá rozsáhlá kompozice „One Who Stands On The Earth“, jejíž minimalistický, nicméně velmi uhrančivý formát tvoří pouze jednoduchá rytmika, cyklicky se opakující stručný motiv akustické kytary a naléhavý, blízkým Východem ovlivněný Lamontův vokál. Asi v polovině to celé zahustí jednovrstvé drone hřmění elektrické kytary, emotivní sólo na alt sax a trocha toho industriálního rachocení v pozadí. V samotném závěru pak vládu převezmou opět perkuse, které ale najednou zní, jako ozvěna dávných časů, kdy jejich rituální rytmus doprovázel indiánský tanec slunce. V podobném duchu se pak odvíjí i zbytek alba, tzn. že kombinuje minimalismu, drone, noise a ambient se špetkou kraut rocku, ovšem více než cokoliv jiného mi to připomíná ranné časy industriálu a žánrové pionýry THROBBING GRISTLE, S.P.K. a především 23 SKIDOO, kteří byli ze všech nejvíc fascinováni mystickými rituály a hudbou přírodních kultur. Lamont ale nejde tolik pod povrch věci a v podstatě si jen bere jednotlivé hudební fragmenty, které pak velmi dovedně skládá v jeden logický a hypnotizující celek, který ač složen z jednotlivých skladeb, je lepší vnímat jako jeden homogenní, celistvý hudební monolit. Lamont zamýšlí letos prezentovat tento materiál i na živo, což pro něj bude po turné s LED ZEP 2 jistě vítaná změna.