LIVING COLOUR
Collideoscope
MAYAN/PANTHER 60:39
Styl: rock Stát: USA

Další z velkých návratů. Zprávy o znovuobnovení LIVING COLOUR v původní sestavě (tedy v té, v níž se v roce 1995 rozpadli) proběhly už zhruba před 2 lety. Kapela odehrála několik koncertů v Americe i v Evropě (u nás na festivalu Králíky), ale nové studiové album bylo stále v nedohlednu. Až nyní se tedy jejich fanoušci dočkali a s potěšením musím konstatovat, že čekání se vyplatilo. LIVING COLOUR jsou opět zde a zdá se, že v plné síle. Všech 12 nových písní zdobí to, proč jsme je vždy tak milovali. Emocionálně bohatý mix hard rocku, metalu, soulu, funku a jazzu, zde navíc ozdobený o zkušenosti jednotlivých členů, které posbírali během svých sólových projektů. Wimbish s Calhounem přinesli moderní samply, elektroniku a taneční rytmy, kterými nás ohromovali v JUNGLE FUNK, Corey Glover zase svůj cit pro popové melodie a silný emocionální náboj, Vernon Reid nadhled, rockovou údernost a žánrovou pestrost. Za úvodní "klasikou" Song Without Sin" se žene velmi syrová "A? of When", s jednoduchými a neúprosně tepajícími bicími, minimalistickou kytarou, divokými samply a Gloverovým živočišným vokálem, který se zde ale omezuje na pouhé vykřikování jednotlivých slabik textu. Jakoby se COLOURS v této písni chtěli vědomě obnažit až na samou kost. "Operation Mind Control" je zkreslená a zvazbená podivnost, ovšem s velmi výrazným a hitově zpěvným refrénem, který je ale (zcela programově) tím zkresleným a zindustrializovaným kraválem totálně pohřben. Nadýchaná a příjemná "Flying" to celé uzdravuje a chystá prostor pro první vrchol desky, skladbu "In Your Name". Nervně pulzující drum´n´basovou rytmiku a svíjející se chapadla elektronických výbojů posiluje Vernonova velmi hutná a zdatně riffující kytara, která žene spolu s Gloverovým velice angažovaným a emocemi nabušeným vokálem celou píseň k jeho oslavnému konci. V přímém kontrastu k ní je pak otrocká verze klasiky od AC/DC - "Back In Black" v níž Glover ječí jako pominutý. "Nightmare City" je heavy reggae s dunivě klapající rytmikou a hutným riffováním a pro "Choices Mash Up/Hapy Shopper" si zase COLOURS vypůjčili slogan "This Is What You Want...This Is What You Get" ze stejnojmenného alba PUBLIC IMAGE. Skladba "Sacred Ground" vyšla už dříve na výběrovém albu "Pride" (95), na němž se tehdy objevily také 4 novinky a tato píseň byla jednou z nich. Album uzavírá velmi podařená cover verze skladby "Tommorow Never Knows" od BEATLES a je jeho druhým vrcholem. Tuto velmi podařenou kolekci tak poněkud sráží jen nepochopitelně špatný zvuk celé nahrávky, která zní, jako nějaké ne příliš povedené demo. Jejich desky (i ty sólové) byly v minulosti vždy pověstné svým dynamickým a krystalicky čistým zvukem a tak opravdu nechápu, proč najednou taková změna k horšímu. Že by šlo o záměr se mi opravdu nechce věřit. OK. I přes tento fatální prohřešek dávám plný počet. Je to totiž skvělá deska.