MACHINE HEAD
Elegies
ROADRUNNER/UNIVERSAL koncert cca 90 min + bonusy
Styl: metal Stát: USA

Rok: 2005

Tento koncert se odehrál v prosinci 2004 v londýnské Brixton Academy, kterou si MH zřejmě obzvláště oblíbili, jelikož i poslední „živák“ „Hellalive“ z roku 2003 pochází odtamtud. Tím ale veškerá podobnost končí. Nejenom že oba koncerty dělí 3 roky, ale především se MH nacházeli v diametrálně odlišné pozici. Zatímco tehdy měli za sebou poněkud rozpačité album „Supercharger“, nyní je předcházelo výtečné „Through the Ashes of Empires“, což naprosto zásadním způsobem měnilo situaci. Zcela zaplněný prostor Brixton Academy čítající 5000 hlav rozeznělo na úvod působivé intro, které je v podstatě samplem skladby „Ave Satani“ z filmu „The Omen“ a má jedinou chybu. Že ji MH požívají k otvírání svých show minimálně už od roku 2001 a tak je jasné, že čas na změnu už dávno uplynul. OK. Pomalý rozjezd intra jen zvyšuje napětí, kapela přitápí pod kotlem pomalu se plazícími kytarovými riffy, jež náhle s ohlušujícím rachotem explodují v úvodní otvírák „Imperium“ a hala propuká nespoutaným nadšením. MH do toho perou s neskutečnou vervou a okamžitě vám zvednou hladinu adrenalinu o 100%. Masivní kytarové riffy, bubnová palba bicích se dvěma kopáky, temné basové dunění a hrubý řev Roberta Flynna, který nebere ohled na nic a na nikoho. Od prvního okamžiku je zcela jasné, že tuto partu musíte brát vážně. V hudbě MH je stále jasně čitelná jejich thrash coreová minulost, ale současně je z ní cítit starý hard rock 70. let, moderní prvky nu metalu, i ostrá hrana aktuálního metal coreu. Mezi kapelou a jejími fanoušky probíhá zvláštní chemický proces, při kterém mohutný proud energie proudí oběma směry, jako elektrický proud v drátech vysokého napětí. Koncert je snímaný mnoha kamerami a přes různé filtry, takže ani po hodině a půl to není nuda a obrazová stránka ještě umocňuje už tak dost intenzivní zážitek. Ústřední postavou je kytarista a zpěvák Robert Flynn, který je vokálně jistý i v těch vypjatějších a nebo melodičtějších pasážích a dokáže držet krok po celou dobu koncertu. Většinu kytarových sól hraje druhý kytarista Phil Demmel a v jeho podání mají vždy náležitý drajv a gradaci. Basák Adam Duce je takový rozhněvaný dřevorubec, v jehož mohutných prackách praskají stromy jak sirky. Bubeník Dave McClain má opravdu mohutný úder a jeho 2 kopáky jsou v neustálé permanenci. Většina skladeb pochází z posledního alba „Through the Ashes of Empires“, ale kapela nezapomněla ani na starší skladby, přičemž debutní desku „Burn My Eyes“ zastupují dokonce 3 osvědčené pecky, „Old, Davidian a Block“. Po 90 minutách je dokonáno a kapela je (stejně jako její fanoušci) u konce se silami. Dvd nabízí možnost pustit si „čistý“ koncert a nebo verzi se záběry z turné, což jsou ve skutečnosti 2 ucelené bloky, které spád koncertu nijak zvlášť nenarušují. V bonusech pak najdete 3 klipy vždy s dokumentem z natáčení, dále obsáhlý materiál, v němž vás samotní členové MH provedou historií kapely a odhalí vznik posledního alba „Through the Ashes of Empires“. Komplimenty na adresu MH nešetří ani zástupci nastupující metalové generace LAMB OF GOD, CHIMAIRA a DEVIL DRIVER. Dále je zde samostatný dokument o turné, s obligátními záběry šaten, tour busu, různých koncertů, tiskovek a podobných radovánek. Zajímavý je šot z karaoke na hudbu MH za přítomnosti kapely a také co se stane, když jste už dlouho na turné a přeženete to s vodkou. Zvláštní pozornost pak zasluhuje specialita koncertů MH, jakýsi vířící kruh uprostřed hlediště připomínající tornádo, který v průběhu koncertu vytvoří jejich fans. Někdy je skutečně děsivé sledovat, jakou rychlostí nabírá na síle a jak s sebou strhává další bezmocné oběti. MH tvoří v současnosti kompaktní, pevně semknutou jednotku, jejíž společným cílem je maximální autentičnost a věrohodnost. Jednotku, která nepotřebuje žádného psychoanalytika aby ji udržel pohromadě a jejíž pevným poutem je vzájemný respekt, přátelství a společná vášeň pro heavy hudbu. Jednotka, kterou by jste si na živo neměli nechat uniknout, ať už jste kdekoliv. Vynikající koncert kapely, která má na to, zvednout metalové žezlo, jež vypadlo z bezvládných rukou METALLICA už před celými věky.