THE MARS VOLTA
Scabdates
UNIVERSAL 72:56
Styl: psychedelic space punk Stát: USA

Rok: 2005

Vydat live desku po dvou studiových albech by mohlo být považováno za jistou domýšlivost, nikoliv však v případě THE MARS VOLTA. Nejenom proto, že jejich hudební zkušenost spadá až někam do roku 1994, kdy pod vlajkou AT DRIVE-IN drancovali noise punkovou scénu, ale především proto, že mají na tomto poli rozhodně co nabídnout. V jejich hudbě totiž podstatnou úlohu hraje improvizace, takže na jejich koncertech uslyšíte spíše jakési volné imprese na dané téma, než lépe či hůře zahrané písničky z desek. Tento materiál byl pořízen během koncertů od května 2004 do května 2005 a posloužil jen jako odrazový můstek pro další krok, kterým byla práce ve studiu. Obvykle mám k takovým zásahům značné výhrady, ale v tomto případě jsou veškeré námitky naprosto zbytečné. Studiové dohrávky totiž žádným způsobem neovlivnily autentický dojem z nahrávky, spíše bych řekl, že ještě zesílili účinek, jaký na vás koncerty THE MARS VOLTA mají. Vznikl tak vlastně zcela nový, svébytný hudební útvar, který je s jejich studiovými deskami spřízněn jen velmi vzdáleně. Snažit se zde dešifrovat jednotlivé skladby, tak jak je znáte z desek, je absolutní ztráta času, protože získali zcela novou formu. Vysoce strukturované zvukové kompozice, které nemají konec, ani začátek, souvislý hudební tok, jenž se neustále proměňuje a je jako opravdová řeka, která kolem vás nerušeně plyne a vy se do ní můžete ponořit a nebo se jen hodiny dívat, aniž by vás to začalo nudit. Free rockové imprese s punkovým drajvem a latinsko-americkými vlivy, které volně navazují na elektronickou avantgardu a psychidelický rock počátku 70. let. Monumentální umělecké dílo, jehož hranice jsou spíš tušené než viditelné a které i tak překračuje všemi možnými směry. Je to dobrodružná výprava do hlubin hudebního vesmíru, která vás sice bude něco stát, ale žádná cena není dost vysoká ve srovnání s tím, co za svou námahu můžete nakonec dostat. Hloubka jejich talentu je zdá se nezměrná a tak se občas stane, že se trochu ztratí sami v sobě a přestanou se zabývat tím, zda jsou pro své fanoušky ještě čitelní. Ale to jsou jen drobné výhrady, které nemají ve světle jejich všestranné velkoleposti téměř žádnou váhu. Osobně mi to nijak zvlášť nevadí, ale stejně se už těším na dobu, až je zase začne bavit dělat „obyčejné“ písničky. THE MARS VOLTA jsou dnes kategorií sama pro sebe a jejich muzikantské schopnosti ve mě budí čím dál větší respekt.