MONSTER MAGNET
4 - Way Diablo
SPV/MYSTIC 57:53
Styl: stoner rock Stát: USA

MONSTER MAGNET stojí už od začátku 90. let v čele stoner rockové revoluce a stejná sestava jako posledně natočila v pořadí již sedmé studiové album s výmluvným názvem „4 -  Way Diablo“. Zpěvák a kytarista Dave Wyndorf se totiž na začátku loňského roku předávkoval drogami a může mluvit o štěstí že ještě vůbec žije. Obecně je nové album posluchačsky přístupnější a více písničkové, s bývalými monstrózními halucinogenními tripy na samé hranici příčetnosti se to už nedá vůbec srovnat, ovšem tento trend trvá u MONSTER MAGNET už několik posledních let a pro jejich fanoušky to jistě není žádné překvapení. Osobně mám také dojem, že Wyndorfův skladatelský potenciál začíná trochu vysychat a že se nám MISTR začíná už poněkud opakovat. Pokud ale MONSTER MAGNET milujete, nijak zvlášť vám to vadit nebude, spíš to jen jaksi mimoděk zaregistrujete, jako policejní hlídku u dálnice, kolem níž jste prosvištěli nedovolenou rychlostí. Rozhodně nechci vzbudit dojem, že „4 - Way Diablo“ je špatné album! Ta deska má své jednoznačné kvality, silné melodie, zajímavé kytarové motivy i specifickou atmosféru a rozhodně to není žádné stupidní mlácení šutrákem do něčí lebky, ani vybledlá kopie z dob dávno zašlé slávy. Spousta dnešních kapel by si za takovou desku nechala useknout pravou ruku, to jen pro MONSTER MAGNET to prostě není dost dobré. Možná by to chtělo trochu odvážnější produkci a kapku špinavější, drsnější zvuk, takhle je to na můj vkus všechno až příliš „uhlazené“. Pěkným příkladem je třeba skladba „Cyclone“, která svou konstrukcí asi nejvíc připomíná bývalé psychedelické orgie, ale zůstane jen u jakési civilizované, domestikované formy, která jen vzdáleně připomíná dávné divošské rituály. Něco jako divadýlko pro turisty v indiánské rezervaci, jestli mi rozumíte. Kapela sice výborně šlape, ale nějak mi v tom chybí ta původní živočišná energie, která z MONSTER MAGNET vždy přímo stříkala na všechny strany. Jejich typický garážový hard rock s psychedelickými čmáranicemi na mě tentokrát působí trochu unaveným dojmem a můžeme jen spekulovat, jakou roli v tom hraje Wyndorfův drogový exces. Jakoby po prožité zkušenosti opravdu poněkud zkrotnul a už se mi nezdá tak „odbržděný“ jako dřív. Mám ale takové tušení, že mu to stejně dlouho nevydrží a že na živo budou MONSTER MAGNET stejně zničující, jako kdykoliv dřív.