EINSTŰRZENDE NEUBAUTEN
The Jewels
POTOMAK 44:20
Styl: post industriální ambient Stát: Německo

Na poslední chvíli se v redakci objevila tato lahůdka, která by neměla uniknout žádnému fanouškovi „Zřícených novostaveb“. Už jenom exkluzivní balení nového CD ve formě knihy vázané v pevných deskách, se 40 stránkovým bookletem, spoustou fotek a texty v němčině i angličtině stojí za pozornost. Samotné CD navíc obsahuje kromě patnácti nových skladeb i čtyřiceti minutový dokument o vzniku celého projektu. Co je ale nejlepší zpráva, že hudebně je to nejzajímavější deska EINSTŰRZENDE NEUBAUTEN od dob „Fünf Auf der Nach Oben Offenen Richterskala“, což je bratru nějakých dvacet let. Toto konstatování ovšem platí pouze v případě, že jste příznivci jejich prvního období, což znamená do konce 80. let. Nahrávka vznikla už v roce 2006 v Berlíně a primárně v ní jde opět o atmosféru a práci se zvukem, žádné kabaretní šansony na jaké jste si zvykli (nebo ne) v posledních letech rozhodně nečekejte. Do jejich hudby se vrátilo tajemství, chuť experimentovat i tajemná magie momentu překvapení. Není v tom žádná bývalá agrese, ani sžíravá frustrace, to by jim dnes už těžko někdo uvěřil, ale celkem adekvátně to nahradili nadhledem, soustředěním na detail, strategickým plánováním na principu náhody a téměř vědeckým přístupem k tak banálním věcem, jakou je např. vodovodní trubka. Hudebně se jedná o jakýsi hypnotický, hlukový ambient, v němž sice zvuková struktura JE dominantním prvkem, která ale v kombinaci s Blixovým vokálem tvoří zvláštní a neobvyklou formu pop music. Ve zmiňovaném dokumentu vám pak Blixa vysvětlí systém kartiček, na jejichž principu celá nahrávka vznikla a občas ta jeho přednáška na mě působila, jako nějaká skeč z filmu Davida Lynche. Ve zbytku pak jednotliví členové kapely objasňují, jak si se svým úkolem poradili, což ovšem od vás zase předpokládá solidní znalost němčiny.