ROBERT PLANT AND ALISON KRAUSS
Raising Sand
ROUNDER 57:26
Styl: country folk Stát: UK/USA

Alison Krauss je americká houslistka a super hvězdná country/bluegrass zpěvačka, která vytvořila na tomto albu s Robertem Plantem poněkud zvláštní tandem. Časy se ale mění a co by v 70. letech vyvolalo bouři nevole, je dnes společensky zcela přijatelným svazkem. Konec konců ani Plant už dávno není tím narcistním rockovým Adónisem a především jeho poslední dvě (výborné) desky ukazují, že je otevřen novým možnostem a že i vokálně zraje jako víno. Doprovodná kapela je složena ze samých respektovaných hudebníků. Za bicí se posadil Jay Bellerose, baskytaru třímá Dennis Crouch, o kytarové party se podělil Marc Ribot a T-Bone Burnett a tu a tam se přidal Greg Leisz na steel kytaru a Patrick Warren na klávesy. Repertoár  tvoří převzaté skladby méně známých autorů blues, country, folku, gospelu a R&B, takže za jedinou autorskou věc lze považovat skladbu „Please Read the Letter“, která pochází z desky „Walking Into Clarksdale“, jež natočil Plant s Jimmy Pagem v roce 1988. Atmosféra „Raising Sand“ je v absolutní většině opravdu HODNĚ relaxovaná a některé písně se pohybují vpřed jen velmi neochotně. Alison zpívá čistým, žensky plným a krásně znělým vokálem bez zbytečných kudrlinek a jejich vzájemné duety ladí velmi dobře. Osobně jsou mi bližší skladby v nichž se ve větší míře prosazuje Plant, ty s Alison jsou totiž na můj vkus až příliš poznamenány country, což není zrovna můj oblíbený žánr. Plantovi věci jsou ke všemu více nadžánrové, stylově neohraničené a přes výše zmiňovanou relaxovanou atmosféru v sobě mají zřejmý rockový podtext. „Raising Sand“ je hodně zajímavá deska pro zvláštní příležitosti. Musíte na ni mít vysloveně tu správnou náladu, v takovém případě pak splní veškerá vaše očekávání. Pustit si ji ale jen tak ke kafi je myslím ztráta času.