P.O.D.
Payable on Death
WARNER MUSIC 47:47
Styl: rock Stát: USA

Po fenomenálním a zcela zaslouženém úspěchu předcházejícího alba "Satellite" se dal sice očekávat mírný umělecký propad, ale že bude tak hluboký, to jsem skutečně nečekal. P.O.D. se na nové desce evidentně řídili myšlenkou, že to, co tak skvěle fungovalo minule, musí zákonitě zabrat i nyní a tak se ani vteřinu nerozpakovali vykrást sami sebe. Jejich hutné kytarové riffy, rockové tempo, charakteristické vícehlasy i výrazné melodie se ale najednou stávají jaksi vybledlými, bez chuti a bez zápachu. Celé je to sladší a učesanější, bez reálných emocí a pocitů, bez opravdové energie a skutečného zaujetí. Nejsou zde ani zdaleka tak silné melodie, kytarové riffy, ba ani jiné podnětné hudební nápady, jako na minulé desce, takže to co zbylo, je jen prázdná forma bez obsahu. Velkou roli v tom jistě hraje i zbytečně uhlazená produkce, která kapele podle mého názoru evidentně nesedí. Ze všeho je cítit zřetelná snaha vyjít vstříc současnému posluchačskému vkusu, který za pomocí některých hudebních médií formují kapely jako LINKIN PARK, EVANESCENCE a nebo bohužel i poslední TAPROOT. A tak jediné opravdu zajímavé skladby jsou ty, v nichž se P.O.D. nějakým způsobem odchylují od klišovité šablonovitosti vlastního "stylu", což se ale bohužel děje pouze v instrumentálce "Eternal" s hostujícím kytaristou Philem Keaggym. Subtilní kráska, stvořená z jemného přediva chladivých tónů elektrické a akustické kytary, s příjemnou chutí po jazzu a latinské Americe. Za zmínku pak už stojí jen heavy reggae "Freedom Fighters" ovlivněné pozdními BAD BRAINS, posledních 40 vteřin ve skladbě "The Reasons" a také velmi pěkně graficky zpracovaný obal. A to je vše. Zaskočilo mě zjištění, že bonusová píseň "Sleeping Awake", kterou P.O.D. původně natočili pro soundtrack k filmu "Matrix Reloaded" a kterou jsem v kontextu k "Satellite" považoval spíše za průměrnou, je na novém albu jednoznačně nejvýraznější. Vypadá to, že jakmile se stane taková kapela komerčně úspěšnou, začnou se na ni lepit různí chytráci, kteří jim začnou "radit jak na to", ale jejich jediným skutečným cílem je, vydělat na tom ještě víc prachů. Kapela najednou neví čí je a nedokáže rozlišit, co je skutečné a co jsou jen kecy. Dnešní P.O.D. ztratili skutečný rockový náboj a svým současným pojetím se přiblížili ještě více k popu, což v době, kdy popové kapely "přitvrzují" vede k úvaze, zda rozdíl mezi rockem a popem ještě vůbec existuje. P.O.D. samozřejmě nepřestali být výbornou kapelou, jen jim ten jejich úspěch trochu zamotal hlavy a místo aby jim pomohl, nasměroval je do slepé uličky. Pevně věřím, že se z toho snu (nebo spíš noční můry) rychle proberou.