p§h

PRIMUS

Green Naugahyde

ATO RECORDS – 50:31

funk punk USA

Tak a je to tady. První studiová deska po dvanácti letech, to už stojí za trochu pozornosti, zvlášť když ji vydává tak originální parta, jakou PRIMUS vždy byli. Sám principál Les Claypool o ní mluví, jako o reminiscenci na jejich studiový debut „Frizzle Fry“ z roku 1990, s čímž se dá jistě do jisté míry souhlasit. „Green Naugahyde“ má totiž podobný, temně syrový zvuk a také jednotlivé skladby na mě působí přímočařeji, než tomu bylo třeba na dosud poslední studiovce „Antipop“. Hráčská virtuozita a přirozená hravost všech zúčastněných jim nicméně neumožňuje to do vás jen tak napálit a tak je jejich hudba jako vždy plná nevšedních zákoutí, náhlých odboček, překvapivých zvratů a roztodivných barev i tvarů. Nerozlučné duo Claypool (basa) a Larry LaLonde kytara tentokrát na bubenické stoličce doplnil Jay Lane, který fanouškům PRIMUS jistě není neznámý. Nejenom že v raných dobách dělal PRIMUS dobrovolně bedňáka a v době vydání „Frizzle Fry“ byl krátce jejich řádným členem (přestože desku nakonec nenahrál), ale o pár let později získával ostruhy v Claypoolových vedlejších projektech SAUSAGE a FLYING FROG BRIGADE. Albu dominuje syrový post punk s výraznými funky rytmy, občas proložený kodrcavou polkou a nebo hudbou od kolotočů na punkový způsob, tedy dalo by se říct klasické album PRIMUS, včetně všudypřítomné ironie, smyslu pro černý humor a uštěpačné jízlivosti. K tomu přidejte psychedelická sóla (kytarová i basová), občasné experimentální skotačení a třeba docela neobvykle drsnou kytaru ve skladbě „HOINFODAMAN“ a máte na několik večerů o zábavu postaráno. Nejvíc se mi ale líbí předposlední skladba „Extinction Burst", která se z celé desky trochu vymyká a zní, jako nějaká punková samba. PRIMUS zdá se že cíleně, natočili album, kterým se obloukem vrací na počátek své existence, možná aby si znovu připomněli, o čem to původně vlastně celé bylo.