PUSCIFER
„V“ is for Vagina
SONY/BMG 48:57
Styl: trip rock Stát: USA

Sólový projekt frontmana TOOL Maynarda Jamese Keenana PUSCIFER, se volně pohybuje mezi alternativním rockem a současnou „taneční“ hudbou s trochou temnějších nálad, řekl bych někde mezi pozdními SWANS, MASSIVE ATTACK, AMON TOBIN a RECOIL. Vedle Maynarda se na skládání písniček podílela celá řada spřízněných muzikantů, za všechny jmenujme např. jeho kolegu z APC kytaristu Danny Lohnera, post industriálního černokněžníka LUSTMORDA, původního bubeníka PRIMUS Tima Alexandera a nebo současného kytaristu KING CRIMSON Trey Gunna. Maynard zde zpívá zcela jinak, než jak jste na něj zvyklí  v jeho rodných TOOL a nebo A PERFECT CIRCLE. Nepouští se do žádných vokálních dostihů, ale drží se při zemi, zpívá velmi civilně a v podstatě se omezuje jen na temné deklamování textu, které však přesto nepostrádá jistý půvab a napětí. Dominují hypnotické rytmy, poměrně strukturovaný zvuk, v němž významnou roli hraje elektronika a různé samply. Přesto výsledek nepůsobí nijak chladně či odtažitě, jelikož se v menší míře prosazují i „klasické“ nástroje, jako je baskytara, akustické bicí nebo elektrická kytara. Maynard často uplatňuje minimalistický přístup, který však nikdy není samoúčelný, díky čemuž dosahuje minimálními prostředky maximálního účinku. Ta deska má svá tajemství i temná zákoutí, stejně jako světlejší a přívětivější polohy, silné hudební  nápady i zřejmé charisma. Díky své žánrové nejednoznačnosti PUSCIFER nejspíš nepřekonají svou popularitou APC a nebo TOOL, nicméně pro fandy obou kapel (a nejenom pro ně) jsou kvalitní alternativou v době, kdy se  obě výše zmiňované formace nacházejí ve stádiu hibernace.