QUEENS OF THE STONE AGE
Era Vulgaris
UNIVERSAL 47:38
Styl: stoner rock Stát: USA
Rok vydání: 2007

Páté album králů stoner rocku nese název „ Era Vulgaris“ a mám pocit, že je to dosud jejich nejzdařilejší nahrávka. To si ale vlastně myslím vždycky, takže se vlastně nic tak převratného neděje. Kvarteto Josh Homme, Joey Castillo, Troy Van Leeuwen a Alain Johanes tentokrát ve studiu doplnil baskytarista Jesse F. Keller, který koncem 70. let založil ceněné DEATH FROM ABOVE. Jeho spolupráce s QOTSA však skončila ve studiu a na turné se s nimi už nevydá. Mezi další hosty, kteří svým dílem přispěli k výsledné podobě nové desky patří např. Trent Reznor (NINE INCH NAILS), Julian Casablanca (THE STROKES), Mark Lanegan (SCREAMING TREES) a nebo Billy Gibbons (ZZ TOP). QOTSA s jejich pomocí nahráli album, které je naprosto skvělé především rytmicky. Každá skladba má zcela odlišný rytmický základ (motiv) a-i díky tomu zní tak pestře a barvitě. Josh zpívá jako vždy svým typicky nedbalým a trochu naivním vokálem a jeho kytara i přes charakteristický zvuk je nebývale pestrá a zvukově proměnlivá. Joshe evidentně velmi baví si hrát, neustále zkoušet a vymýšlet nové, nevyzkoušené postupy. K tomu přidejte výrazné melodie a moment překvapení v podobě zvukových, kompozičních, rytmických či jiných kulišáren a máte album, které vás určitě zaujme. Občas sice trochu zní jako MASTERS OF REALITY, ale to se není co divit když si uvědomíte, že obě kapely jsou úzce spojeny osobou Chrise Gosse, který se ale tentokrát na novém albu QOTSA bohužel nepodílel. „Era Vulgaris“ je živoucím důkazem toho, že se QOTSA jako kapela neustále mění a vyvíjí a přestože si zachovávají svůj typický zvuk i skladatelský rukopis, nikdy vám neukáží dvakrát stejnou tvář. Energie, vášeň, skutečné emoce, touha hledat (a nacházet) a současně za každých okolností zůstat drsným a syrovým garážovým rockem s vůní pouště, to jsou QOTSA ve vrcholné formě. Nové album nemá žádná hluchá místa a bude vás bavit od začátku až do konce. Dostane se vám pod kůži a vy budete mít co dělat, aby jste se ho nakonec vůbec zbavili. Sestava QOTSA byla vždy celkem proměnlivá a tak současnou podobu kapely která je aktuálně na turné tvoří: Joshua Homme-zpěv, kytara, Joey Castillo-bicí, Troy Van Leeuwen-dopr. kytara, klávesy, zpěv, Michael Shuman-baskytara, zpěv a Dean Ferrity-klávesy, dopr. kytara, zpěv.