RED HOT CHILI PEPPERS
Live at Slane Castle
WARNER MUSIC 102 min
Styl: rock Stát: USA
Rok vydání: 2003

Přírodní amfiteátr v irském Slane Castle pod stejnojmenným středověkým hradem, byl v srpnu loňského roku svědkem koncertu americké rockové ikony první velikosti - RED HOT CHILI PEPPERS. Začali hrát ještě za světla a už během prvních záběrů vás určitě napadne otázka: "Sakra, kolik tam mohlo být lidí?" Řeknu vám to. 80 000!! Obrovská masa, která z nadhledu vypadala téměř neskutečně. Ti úplně vzadu pódium určitě ani neviděli a když tak pouze velikosti krabičky od sirek. Nezdálo se ale, že by to někomu vadilo. Atmosféra byla od prvních okamžiků skvělá a v průběhu koncertu ještě gradovala. Z kapely přímo sálala pozitivní energie a bylo zřejmé, že se její členové snad už nadobro zbavili svých démonů a že jsou dnes v absolutní pohodě. V jejich souhře to sice zpočátku tu a tam trochu zaskřípalo a Anthony Kiedis se mi nezdál intonačně moc jistý. Během úvodních skladeb se viditelně zadýchával a musel si vypomáhat různými technickými finesami, ale v průběhu koncertu tento nedostatek odstranil a zhruba od poloviny byl až do konce naprosto suverénní. Spolehlivý motor Chad Smith běžel bez sebemenšího zakolísání a neposedná blecha Flea vytáčel v kostýmu kostlivce své poťouchle bláznivé baletní kreace. Vzhledem k tomu, jakým způsobem se na jevišti během koncertu pohybuje, je jeho hra na baskytaru skutečně obdivuhodná. Osobně mě potěšil tím, že konečně shodil ten svůj ohavný modrý přeliv a dal přednost přirozené barvě tenisového míčku. John Frusciante dnes stojí oběma nohama pevně na zemi a v řadách RHCHP našel opět sám sebe. Jeho emocionální kytarová hra se stala pro kapelu nepostradatelnou a i jeho sólová alba mají z uměleckého hlediska velmi vysoký standard. Celý ten obrovský a zcela zaplněný prostor pod jevištěm byl nasvícen silnými bodovými reflektory, takže po setmění skýtal pohled ze scény úchvatně dramatický obraz. Vzdouvající se masa fanoušků kam až oko dohlédne, částečně zahalená v oparu kouře, s potemnělou oblohou a tmavými mraky v pozadí, se siluetou středověkého hradu na obzoru... no, vypadalo celé až mýticky, jako nějaké středověké bitevní pole. Myslím že nemá cenu se tady rozepisovat o samotném výkonu kapely, to už nechám na vašem posouzení, snad jen pro pořádek jednu větu: Byl jednoduše strhující! Těžiště uvedených skladeb leželo na posledních dvou deskách "By The Way" a "Californication", staré časy zastupovala pouze trojice skladeb "Give It Away", "Under The Bridge" a "Power Of Equality" z "Blood, Sugar, Sex and Magik". Došlo i na nějaké ty specialitky, v podobě cover verzí "Right On Time" od CLASH, "Havana Affair" od RAMONES a nebo na intro před "Parallel Universe", jež pochází od amerických h/c veteránů FUGAZI. V bonusech najdete 6 animovaných sekvencí, které se během koncertu promítaly za kapelou, což - uznávám - není jako bonus nic moc, ale vzhledem ke kvalitě koncertu samotného a vynikajícímu zážitku z něj, je to vcelku zanedbatelný detail. Po technické stránce není zvukový záznam úplně dokonalý, baskytara je na můj vkus trochu utopená, ale na druhé straně je zase autentický, což z mého pohledu bohatě vyvažuje všechny případné nedostatky. Když už si koupím nějaké "live" album, chci dostat pokud možno co nejautentičtější zážitek a nestojím o žádné studiové dodělávky, či zvukové podvůdky, no ne? RED HOT CHILI PEPPERS přes drobné nedostatky odehráli tento koncert s obdivuhodnou jistotou, suverenitou a nadhledem, nabiti pozitivní energií a osobitým šarmem, k čemuž jim ten obrovský, 80 000 kotel vytvořil fantastickou atmosféru. Jestli jste a nebo nejste fanoušci RHCHP v tomto případě nehraje vůbec žádnou roli, protože toto DVD prostě musíte mít!

Technické údaje: obraz PAL 16:9, 4:3, zvuk Dolby Digital 5.1 Surround Sound, DTS 5.1 Surround Sound, Dolby Digital Stereo