ROYAL THUNDER
Royal Tunder
RELAPSE – 33:33
retro hard rock   USA

Ke kvartetu dnes již velmi respektovaných kapel BARONESS, ZOROASTER, KYLESA a BLACK TUSK ze státu Georgia, si můžete po dnešku přidat další jméno – trio ROYAL THUNDER. Kapelu tvoří zpívající baskytaristka s divným jménem Mlny Parsonz, kytarista Josh Weaver a bubeník Jesse Stuber. Technicky vzato, nahráli toto debutní EP už v roce 2009, ale až reedice u RELAPSE způsobila, že je jejich hlas konečně pořádně slyšet. ROYAL THUNDER jsou mnohem víc zakotveni v 70. letech než by si možná sami chtěli připustit a žánrů jako je sludge, stoner či post rock se dotýkají opravdu jen zlehka a téměř s něžností. Není na nich rozhodně nic špinavého, brutálního, psychedelického a dokonce ani melancholického (no to možná trošku ano). ROYAL THUNDER stojí nohama pevně na zemi a základem jejich hudby je (stejně jak tomu bylo v ranných dobách rock and rollu) černé blues, které si bílí postupem času přivlastnili a začali mu říkat rhythm´n´blues. Když pak o něco později přišli s hutnějším zvukem a těžšími rify, stal se z něj hard rock - a to je to, o co u ROYAL THUNDER běží. Moderní poeta by je možná charakterizoval, jako „kultivovaný sludge, oplývající nenápadnou krásou letního soumraku“, ale faktem zůstává, že zásadním stavebním kamenem je kromě blues a hard rocku i výrazný smysl pro atmosféru, kterou kapela buduje velmi pečlivě a řekl bych i rafinovaně. Obratně pracují s dynamikou a ví přesně kdy ubrat a naopak zatlačit, aby si udrželi vaši plnou pozornost. Ocelově jasný vokál Mlny Parsonz tomu občas propůjčuje skoro punkovou nadrzlost, aniž by se přitom uchýlila k obvyklým žánrovým klišé a je takovým mixem Siouxsie Sioux, PJ Harvey a Alison Mosshart. ROYAL THUNDER mi zní, jak nějaká britská kapela z konce 60. let a vy budete nejspíš stejně jako já po celou dobu přemýšlet, koho z rockových hrdinů 60. a 70. let vám vlastně připomínají. Ale je tam toho tolik, že to nakonec nejspíš stejně vzdáte a necháte se prostě unášet. „Royal Thunder“ je nenápadná deska, která vás možná na první poslech nijak zvlášť nezaujme, ale když jí dáte šanci, uvidíte že vás nezklame. Osobně se už těším na novou studiovku, která by měla u RELAPSE vyjít ještě letos.