SPIRITUAL BEGGARS

Earth Blues

INSIDEOUT MUSIC – 50:08

hard rock Švédsko

V druhé polovině 90. let patřili SPIRITUAL BEGGARS k mým nejoblíbenějším stoner rockovým kapelám, jenže pak odešel zpěvák „Spice“ a přestože byl „JB“ velmi slušnou náhradou, začali to hudebně na můj vkus zbytečně komplikovat, díky čemuž se ten bývalý dravý tah na bránu někam vytratil. Zlomovým albem se pak stala deska „Ad Astra“ (2000), po které jsem měl tuhle kapelu sice pořád hodně rád, ale už to jaksi nebylo ono. Dobrá zpráva je, že něco ze starých časů se znovu vrací na aktuální novince „Earth Blues“. Staré výhrady sice zůstaly, ale díky robustnímu zvuku a šlapající energii mají najednou trochu menší váhu. Pořád mi trochu vadí, když současný zpěvák Apollo Papathanasio zapomene v jaké kapele aktuálně působí a z přímočarého blues/rockového projevu přejde k heavy metalovému, na jaký byl zvyklý u bývalých FIREWIND. Naštěstí mu to ujede už jen zřídka a naopak musím říct, že v bluesově laděné baladě „Dreamer“ je opravdu vynikající. Na druhé straně kytara Marka Amotta (ex CARCASS, ARCH ENEMY) jakoby opět nabrala na hmotnosti a chrlí jeden těžkotonážní rif za druhým. Per Wibergovi (ex OPETH) hammondky jsou jejím důstojným oponentem a vytváří ten správný protiklad, který tak skvěle fungoval u starých DEEP PURPLE. Ostatně právě tuto kapelu připomíná nová deska nejvíce, ještě bych možná přidal okrajový vliv URIAH HEEP a THIN LIZZY. Na svém osmém studiovém albu tedy SPIRITUAL BEGGARS rozhodně nepřišli s ničím převratným, naopak se ještě hlouběji ponořili do hard rocku 70. let a pokud také milujete tuto etapu rockové historie, i výše jmenované kapely, budete je nadšeně následovat.