ROLLING STONES
Four Flicks
WARNER MUSIC 9 hodin 5 min
Styl: rock Stát: UK
Rok vydání: 2003

Celý tento monstrózní projekt se zrodil na konci roku 2001, kdy RS plánovali další světové turné. Ale jaké by mělo být? Stadiony? To už tu bylo. Arény? To taky. Menší specifické sály..? A co to takhle všechno zkombinovat dohromady? Tento ambiciózní komplet 4DVD zachycuje turné "Licks" 2002/2003 právě v této podobě. Na prvním disku příprava, na dalších třech pak tři zcela rozdílné koncerty. Tři odlišné prostory, tři různé produkce, tři různé set listy. Podíváte se do new yorské Madison Square Garden, do londýnského Twickenham Stadium a intimní pařížské Olympia theatre. Navíc kromě ortodoxně známých kousků zde zazní údajně nikdy předtím nenahrané skladby jako "Love Train", "Rock Me Baby" a nebo "The Nearness of You", stejně jako exkluzivní "live" premiéry písní "Monkey Man", "Rocks Off", "Heartbreaker" a nebo "Worried About You"... Ale vezměme to raději po pořádku.
Disk 1: Všechno to začíná 7. května 2002 v New Yorku, kde se RS pod dohledem kamer proletěli vzducholodí nad Central Parkem. Pak už se v rychlém sledu střídají záběry z pařížského studia, kde se sehrávali a kde vybírali skladby, které budou na turné hrát, vše prokládáno reminiscenční obrazy z ranných dob, ještě s Brianem Jonesem a Mickem Taylorem. Takový mix vzpomínek, komentářů a postřehů jednotlivých členů. Ukazuje se, jak složitá a komplikovaná je celá mašinérie RS. Ústřední postavou toho všeho je bezpochyby Mick Jagger. Vidíte ho v tělocvičně s osobním trenérem, v secesním baletním sále s profesionálním choreografem, s módním návrhářem při výběru kostýmů, při focení na propagační materiály, při vybírání triček, nálepek, placek a nebo při sestavování detailního rozpisu udílení rozhovorů, kdy na názvy prestižních magazínů Jagger buď kývne a nebo se jen odmítavě zašklebí. Je zkrátka u všeho a je jasné, že je to on, kdo má vždy poslední slovo. Vybírá se též vzhled scény, osvětlení, nazvučení a každý detail je vždy podrobně konzultován s vedoucím týmu, který má danou věc na starosti. Jejich pódium pro velké stadióny je gigantická, monstrózní obluda, na jejíž převoz je potřeba 54 kamiónů! Ale to už se schyluje k samotnému dni "D", kdy to má celé vypuknout. Pár dní před zahájením celého turné vystoupili RS v malém klubu Palais Royale v kanadském Torontu a bylo zřejmé, že jsou před koncertem silně nervózní. Jaký to paradox. Před vyprodaným stadiónem se jim kolena neklepou, ale tváří tvář 300 stovkám fanoušků....Asi si už odvykli, ale nakonec to zvládli celkem v pohodě. První disk tak končí začátkem prvního koncertu ve Fleet Center v Bostonu před 20 000 fanoušky. Bonusy: Zde kapela vzpomíná na některá místa na světě, na nichž měly jejich koncerty specifickou atmosféru. Na USA, kde jejich koncert uvedl Bill Clinton, na Japonsko, kde vystoupili v hale Budokan, což je pro Japonce totéž, jako pro Čechy Národní divadlo, na Indii, kdy se během koncertu spustil tropický liják a všude na pódiu bylo 8 centimetrů vody, na Německo, kde po 38 letech vystoupili opět ve slavném Circus Krone, na Španělsko, kde to bylo jako na koridě, na kanadské Toronto, kde s nimi společně vystoupili RUSH, AC/DC, THE FLAMING LIPS, THE ISLEY BROTHERS a nebo herec Jim Belushi (záznam tohoto koncertu na DVD se již připravuje) a nebo na Prahu, kde zavzpomínali na svůj první koncert v roce 1990, na Sametovou revoluci, na Havla a na ten opojný pocit z čerstvě nabyté svobody. Dále je zde session z nahrávacího studia, na němž zazní některé málo známé skladby, jako např. "Beast Of Burden", "Bitch", "Rock Me Baby" a nebo novější "Extreme Western Grip" a nebo "Well Well". Nakonec si můžete zahrát na režiséra přímého přenosu a ve vybrané skladbě vybírat z různých záběrů a libovolně je střídat.
Disk 2: Zde je už vzpomínaný koncert z Madison Square Garden a je myslím zbytečné se snažit jej nějak popisovat. Každý z vás už nejspíš RS viděl na "živo" a nebo alespoň v televizi a tak pojďme raději hned k bonusům. V komentářích členové kapely vzpomínají na vznik skladeb jako "Street Fighting Man" a nebo "It´s Only Rock and Roll", v dokumentu se dozvíte jak vznikal HBO Special, dále pak shlédnete záznam společného vystoupení Sheryl Crow s RS, kompletní set list a nakonec obligátní možnost volby záběrů ve vybrané skladbě.
Disk 3: O koncertu z londýnského Twickenham Stadium platí totéž co tom z New Yorku a tak pojďme hned na bonusy. Tam naleznete opět komentáře ke vzniku písní "Gimme Shelter", "(I Can´t Get No) Satisfaction" a "Sympathy For The Devil", společné vystoupení RS a AC/DC v Německu a Austrálii, animace, jež se promítaly během turné za kapelou, set list, backstage pass a nějaké momentky s fanoušky.
Disk 4: Koncert v pařížské Olympii + komentář ke vzniku písní "Start Me Up", "Honky Tonk Woman" a "Jumpin´Jack Flash", kompletní set list, společné vystoupení RS a SOLOMON "THE REV" BURKE v Los Angeles v roce 2002 a samozřejmě opět možnost pohrát si se záběry.
Co říci závěrem. Po technické stránce zde není co vytknout. Počínaje obalem, přes vynikající obraz a stejně takový zvuk, až po bohaté bonusy. Především je tu ale kapela, která úspěšně vzdoruje času a která dokázala v rocku to, co žádná jiná před ní a nejspíš ani po ní. Teoreticky vzato, by to měla být dnes už jen banda roztřesených staříků, která žije ze vzpomínek na staré dobré časy a která by z uměleckého hlediska měla být už jen pouhou živoucí mrtvolou (jak jsme toho bohužel čas od času svědky). Nic z toho se však neděje! Mick Jagger je intonačně stále stejně jistý, hlasově silný a rytmicky přesný a přitom všem se dokáže pořád skvěle hýbat, což není rozhodně nic samozřejmého. S kytarami už to sice tak slavné není, Keith Richards i Ron Wood vypadají, jako z nějakého špatného sci-fi filmu zobrazující dobu po globální nukleární katastrofě a jejich nedbalá a odrbaná hra je stejně zpustlá a vyžilá, jako oni sami. Jenže nějakým nepochopitelným zázrakem to přesto perfektně funguje a ať už udělají cokoliv, vždycky to v daném okamžiku do písně sedne jako ulité. Úsporné bicí Charlie Wattse se za ty roky nezměnili ani o milimetr a myslím, že hrát na tento nástroj je dnes pro něj stejně přirozené, jako dýchání. RS jsou sice trochu patetičtí a teatrální, přesto se však nestali vlastními karikaturami a uchovali si osobité kouzlo, charisma a neutuchající elán. V tom co dělají jsou absolutně opravdoví a skuteční a v takovém případě na biologickém věku skutečně hovno záleží. Nezbývá tedy než smeknout hučku a políbit prach na jejich nohou.

Technické údaje: obraz PAL, zvuk Dolby 5.1 Surround Sound, PCM Stereo, titulky Eng, Fra, Ger, It, Esp, Por, Ned