TREPONEM PAL
Weird Machine
LISTENABLE/MYSTIC 48:16
Styl: post industrial metal Stát: Francie

TREPONEM PAL patřili na počátku 90. let vedle SWANS, GODFLESH, YOUNG GODS či MINISTRY k průkopníkům industriálního metalu a měli v té době téměř kultovní status. Od jejich rozpadu v roce 1997 o nich ale nebylo moc slyšet, až v roce 2006 začaly prosakovat zprávy, že zpěvák a leader kapely Marco Neves usiluje o její znovuvzkříšení. Oslovil bývalého spoluhráče Didiera Brearda (klávesy, sampling) a společně začali dávat kapelu znovu dohromady. Současnou sestavu TREPONEM PAL tedy vedle ústřední dvojice tvoří kytarista Polak, basák Bud, bubeník Marto a druhý kytarista Dread Fred. Jak jistě sami dobře víte, návraty podobného druhu bývají často značně ošidné a TREPONEM PAL to vyšlo tak na půl. Nové studiové album se snaží pokračovat v trendu, jaký nastolili téměř před 20 lety. Marcův vokál zůstal léty nedotčen a pořád zní jako megafon politý kyselinou sírovou, drsné kytarové rify se pouští do křížku s industriálními samply a celé to bombardují masivní bicí za lhostejného přihlížení vše obestírající chmurné atmosféry. Občas se jim dokonce daří vymyslet i docela chytlavé refrény („Hardcore Massive Soldier“) a ústřední rif „Planet Crash“ mi dokonce připomíná základní motiv „Burn“ od DEEP PURPLE. Přestože zde najdete i rychlejší skladby, stejně jako v minulosti jsou nejsilnější ve středním tempu, kde se může naplno projevit jejich mocná ocelová síla („Freak Machine“, „One More Time“), výborná je ale-i závěrečná, drsně šlapající „Never Give Up“. Atmosféra desky byla určitě poznamenána smrtí basáka Paula Ravena (PRONG, KILLING JOKE), který zemřel během jejího natáčení a který se stejně jako legendární bubeník Ted Parsons (PRONG, GODFLESH, JESU) účastnil natáčení jako host. Osobně jsem určitě rád, že se TREPONEM PAL znovu vrátili na scénu a i když jejich aktuální album nedosahuje té brutální intenzity z jejich počátků, zní pořád mnohem přesvědčivěji, než rozlučkové „Higher“ z roku 1997.