TRIBE AFTER TRIBE
M.O.A.B.
SPV/MYSTIC 66:26
Styl: ethno metal Stát: Jižní Afrika

Sestava TRIBE AFTER TRIBE se už od samého počátku (tzn. od roku1990) neustále měnila, ale ústřední osobou kolem které se všechno točilo byl vždy kytarista a zpěvák Robbi Rob, jehož kořeny sice leží v Jižní Africe, který ale podstatnou část života strávil v Los Angeles. Hudba TAT měla pokaždé silný etnický podtext a nejinak je tomu i na novém albu M.O.A.B. Název lze interpretovat několika způsoby, např. jako poušť Moab, přes níž putovali židé v čele s Mojžíšem, nebo jako „Matku všech bitev“ (Mother Of All Battles) o níž tak rád žvanil Saddam Hussain, či „Matku všech bomb“ (Massive Ordnance Airblast Bomb), což je pojem z amerického zbrojního programu. Nejspíš ale bude platit první možnost, neboť texty jsou inspirovány pátou knihou Mojžíšovou, jejíž teze přenesl Robbi do současnosti. Albu dominuje uhrančivá atmosféra a silné spodní proudy, je v tom jistá magie a rituální mystika, která spolehlivě přitáhne vaši pozornost, stejně jako můru plamen svíčky. Tribální ethno rytmy jsou základem pro alternativní metal s výraznou psychedelickou kytarou, vedle níž se však neztratí ani zvuk australského didjeridoo, afrických zpěvů či dalších, v metalu ne příliš obvyklých hudebních prvků, které jsou navzájem propojeny konkrétními zvuky rušné ulice, svištěním větru po planinách, praskotem ohně, zvuky pralesa apod. TAT se pohybují na podobné vlně jako např. TOOL, ale výsledek není v jejich pojetí tak precizní a dokonalý a občas jsou vidět neopracované hrany a roztřepené konce, což mě osobně docela vyhovuje. Některé skladby mi dokonce připomínají Petera Gabriela v době kdy experimentoval s world music a psal hudbu k filmu Martina Scorseseho „The Last Temptation of Christ“. Celé je to daleko víc o atmosféře, o emocích a o pocitech, než o agresi a razanci, i když ani důraznější pasáže zde nechybí. To album na mě působí jako testament, kterým bychom případně mohli uzavřít konfliktní časy našeho 21. století.