gfj

UCHÁZÍM

Marnostroj

PHR – 33:18

hc punk ČR

Jedna z nejzajímavějších punkových kapel u nás vydala po čtyřech letech nové studiové album a první co vás praští přes uši je mnohem drsnější zvuk než na jaký jste byli zvyklí. UCHÁZÍM mám dojem tak nějak zhrubli a ztratili tím něco z bývalé lehkosti, z čehož moc šťastný nejsem. Vůbec celá atmosféra desky mi přijde o poznání chmurnější než dřív, čemuž odpovídají i texty, které rozhodně nejsou o veselých věcech. UCHÁZÍM jsou celkově tak nějak zoufalejší, syrovější a evidentně nasranější a trochu mi tím připomněli mistrovské dílo MICHAEL´S UNCLE „The End of Dark Psychedelia“. Sdílí s nimi stejný pocit totální odbržděnosti vlastní pilotům kamikaze, kteří s vyrovnanou myslí a pohrdavým úsměvem na rtech fláknou s krámem nacpaným výbušninami rovnou doprostřed letadlové lodi. U téhle kapely mě tenhle postoj popravdě trochu překvapil a zdá se mi, jakoby místo elegantního kladívka, kterým tak tvrdě a nekompromisně zkoušeli odolnost našich osobních fasád, vzali nyní do ruky těžké bourací kladivo a všechno to bez mrknutí oka rozmlátili na hadry. Není žádnou výjimkou potkat zde ultimátní hard core thrash, který vám vykopne zuby z držky takovou silou, že vám vyletí zátylkem z lebky ven, čímž podle mě trochu utrpěla jejich rafinovanost a delikátní umění tortury, ale na druhou stranu je díky tomu zase „Marnostroj“ pořádná nálož hrubozrnného hard core, zahraného s nadstandardní obratností, enormním nasazením a texty, při nichž vám bude běhat mráz po zádech, aniž by současně ztratily něco ze své poetiky. Zdá se, že UCHÁZÍM chtěli nahrát drsnou, temnou a krutou desku, což se jim rozhodně i podařilo.