UCHÁZÍM / BLACK SPIRIT ROSE
Split kontrakultura
PAPAGÁJŮV HLASATEL – 44:48
punk/post punk/underground   ČR
Rok: 2009

Jedna z nejosobitějších punkových kapel současnosti, prachatičtí UCHÁZÍM, vydali se svými poněkud žánrově odlišnými kolegy BLACK SPIRIT ROSE split, který se punku dotýká skutečně jen okrajově. Tahle škatule byla UCHÁZÍM vždy hodně těsná a hned v první skladbě „Odsouzeni k doživotí ve tmě“ zní spíš jako královehradecká I.R.A. (blahé paměti). Drsný post punk se zkresleným zpěvem a thrashovou rytmikou otřese vaším barákem, jako výbuch plynového potrubí. Další skladba „Jak řvou ovce“ je na jejich poměry trochu příliš implicitním punkem (překvapivě i textově), ale na druhou stranu docela dobře zapadá do kontextu ostatních skladeb, což jsou cover verze od kapel MODRÝ TANKY, ŠANOV 1 a KRITICKÁ SITUACE. „Kdo se směje naposled“ nezapře inspiraci UŽ JSME DOMA, jejichž vliv je ostatně přiznaný i v bookletu. Těch šest skladeb se rozhodně nedá brát, jako reprezentativní vzorek UCHÁZÍM a spíš je to jen takové zpestření před dalším řadovým albem. S jejich kolegům BSP se vcelku logicky daří spojovat post punk, alternativní metal a tuzemský underground 70. let, takže zní jako mix KILLING JOKE, SLEPÉHO STŘEVA a okrajově i MELVINS. Alt sax a klarinet bez problémů kooperuje s drsnou kytarou a razantní rytmikou a tak mým jediným problémem je zpěvák, který je nejistý a výrazově nepřesvědčivý, navíc ty jeho rádoby temné, existenciálně rozervané texty mu nevěřím ani náhodou, přestože jsem se o to opravdu snažil. Podle mě by BSR s nějakým pořádným střelcem za mikrofonem a méně exhibicionistickými texty dokázali vyrůst až do nebe.

/